Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. május 3. kedd, 20:50

PSZICHOháttér

4. A tehetség talentummá fejlődése

A tehetség gondozásának egyik akadálya a tehetség homogén fogalomként és kész entitásként való kezelése. A tehetség sokfélesége nem csupán területében, hanem magának a fejlődési utaknak a sokféleségében is megjelenik.

A tehetség prediszpozíció veleszületetten jelen van a népesség egy igen nagy hányadában, de különböző mértékben. A tehetségmezőt a populáció 20-25%-ára teszi a szakirodalom (erről bővebben: Gyarmathy, 2014). Vagyis a tehetség ritka, de nem annyira, mint amennyire ritka az értékké fejlődő tehetség.

Tehetségfejlődés

A tehetség fogalma a tehetség fejlődése szempontjából is finomítandó, és első menetben meg kell különböztetni a tehetséget, mint lehetőséget, és a talentumot, mint értéket létrehozót.

Minden ember érték önmagában is, és a tehetségfejlődést mutató, a tehetség attitűdjével rendelkező gyerekek is önmagukban értéket hordoznak. A talentum azonban az, amikor a tehetség már nem csupán önmagában érték, hanem értéket hoz létre, vagyis teljesítménybe fordult.

A tehetségfejlődés az ember egész életében folyamatos lehet. A talentum viszont jellemzően tizenéves kortól tud megjelenni, amikor már elég nagy tudás és képesség fejlődött ki az intenzív tevékenység által.

Címkézés helyett értelmes kihívások

A tehetség, mint mindenki más is, a tevékenység során tud fejlődni, ezért az ellátásnak elsősorban erre kell irányulnia, vagyis fejlesztő környezetet kell biztosítani. A tehetség fejlődését támogató környezet nem vár el teljesítményt, hanem tevékenységekre ad lehetőséget. A tehetség elvárások nélkül fordul teljesítménybe, amikor eléri az ennek megfelelő szinteket.

Azok a szülők és nevelők, akik a fiatal tehetséget folyton teljesítményekre késztetik, gyorsan akarnak sikereket aratni, és a saját bizonyosságukat erősítik, nem a gyerekét. A korai teljesítménybe nyomás ártalmas lehet, viszont a korai magas szintű tevékenység, amelyet a gyerek maga választ, fejlesztő hatású.

Ugyanez igaz a tanítás és fejlesztés egyéb területein is. Először adni kell, utána elvárni. Minél fiatalabb egy gyerek, annál nagyobb arányban kell a fejlődéshez szükséges közeg biztosításával fejlődési lehetőséget adni, és az elvárásokat csak fokozatosan lehet emelni.

A korai minősítés helyett értő odafigyeléssel adott visszajelzések segítik a fejlődést. Ha az adott szakaszban optimális kihívást jelentő feladatok közül választhat a gyerek, akkor

  • a választása alapján azonosítható a fejlődési igénye és szintje,
  • automatikusan személyre szabott, számára biztonságos zónában tevékenykedik.

A talentum megjelenését a teljesítmény elérést támogató ellátás, az értékeket és teljesítményeket támogató környezet segíti, nem a címkézés és az elvárások.

Az utóbbi évtizedben egyre több tizenéves tehetség jelenik meg kiemelkedő teljesítménnyel. Ennek a változásnak a hátterét egyértelműen az elérhetővé vált fejlődés, a könnyebben elérhető információk adják. A tehetség a környezet ingergazdagságát másoknál sokkal jobban ki tudja használni sajátos attitűdje folytán, amely tevékenységre sarkallja.

Várhatóan egyre több fiatal mutat majd korai kiemelkedő teljesítményt, és egyre több lesz a gyorsan, sőt átütően fejlődő kisgyerek is. Nekik sem címkékre, hanem értelmes kihívásokra van szükségük.

Gyarmathy Éva

Egy üzenet

  1. OFOE szerint:

    Hívatkozás az OFOE oldalra, és részletek ebből az írásból a HVG-ben.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.22.
Gulyás nem tud arról, hogy magyar iskolákban nemváltást népszerűsítettek volna
Akár már decemberben, de inkább januárban vagy februárban lehet megtartani a gyermekvédelmi népszavazást, ami Gulyás szerint okafogyottá válna, ha Brüsszel visszavonná a kötelezettségszeg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.22.
A pedagógushiány a gazdag térségekben is gond: több, mint tízezer tanár és tanító hiányzik a rendszerből
A közigallas.hu adatai alapján – méretéből is adódóan – Budapesten a legnagyobb a tanárhiány, a fővárosban 454 tanári szakos állást hirdetnek jelenleg. Nem sokkal jobb a helyzet Pest...
(Forrás: Népszava)
--
2021.07.21.
Porogi András: a digitális oktatás nem tud hatékonyabb lenni, mint a jelenl
Nagyon nehéz objektív adatok alapján nyilatkozni, mert például ha az érettségi eredményeket megnézzük, nem rosszabbak, mint a korábbiak, bizonyos tantárgyakból még jobbak is. Valószínű...
(Forrás: Infostart)
--
2021.07.21.
Covid-örökség: hogyan tovább, felsőoktatás?
Mindenki máshogy könyvelte el tapasztalatait, a hallgatók Facebook csoportokban és memeoldalakon adtak hangot véleményüknek. A felsőoktatási intézmények belső üléseken vitatták meg a sz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.07.21.
Még egy szám, ami befolyásolja a ponthatárokat: minden, amit a kapacitásról tudni kell
ha a felvehető kapacitásnál többen jelentkeznek egy képzésre, akkor a jelentkezők között rangsorolni kell. Ez pedig azt jelenti, hogy a jogszabályi minimumpontnál - alap- és osztatlan eset...
(Forrás: Eduline)
--
2021.07.21.
Okafogyott kérdésekkel rakta tele a kormány a “gyermekvédelmi” népszavazást
Anépszavazás inkább a jelenleg is zajló nemzeti konzultáció hangulatára hasonlít: értelme nem sok van, politikai haszna – a kormány várakozásai szerint legalábbis – annál több. Az,...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep