Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. május 3. kedd, 20:50

PSZICHOháttér

4. A tehetség talentummá fejlődése

A tehetség gondozásának egyik akadálya a tehetség homogén fogalomként és kész entitásként való kezelése. A tehetség sokfélesége nem csupán területében, hanem magának a fejlődési utaknak a sokféleségében is megjelenik.

A tehetség prediszpozíció veleszületetten jelen van a népesség egy igen nagy hányadában, de különböző mértékben. A tehetségmezőt a populáció 20-25%-ára teszi a szakirodalom (erről bővebben: Gyarmathy, 2014). Vagyis a tehetség ritka, de nem annyira, mint amennyire ritka az értékké fejlődő tehetség.

Tehetségfejlődés

A tehetség fogalma a tehetség fejlődése szempontjából is finomítandó, és első menetben meg kell különböztetni a tehetséget, mint lehetőséget, és a talentumot, mint értéket létrehozót.

Minden ember érték önmagában is, és a tehetségfejlődést mutató, a tehetség attitűdjével rendelkező gyerekek is önmagukban értéket hordoznak. A talentum azonban az, amikor a tehetség már nem csupán önmagában érték, hanem értéket hoz létre, vagyis teljesítménybe fordult.

A tehetségfejlődés az ember egész életében folyamatos lehet. A talentum viszont jellemzően tizenéves kortól tud megjelenni, amikor már elég nagy tudás és képesség fejlődött ki az intenzív tevékenység által.

Címkézés helyett értelmes kihívások

A tehetség, mint mindenki más is, a tevékenység során tud fejlődni, ezért az ellátásnak elsősorban erre kell irányulnia, vagyis fejlesztő környezetet kell biztosítani. A tehetség fejlődését támogató környezet nem vár el teljesítményt, hanem tevékenységekre ad lehetőséget. A tehetség elvárások nélkül fordul teljesítménybe, amikor eléri az ennek megfelelő szinteket.

Azok a szülők és nevelők, akik a fiatal tehetséget folyton teljesítményekre késztetik, gyorsan akarnak sikereket aratni, és a saját bizonyosságukat erősítik, nem a gyerekét. A korai teljesítménybe nyomás ártalmas lehet, viszont a korai magas szintű tevékenység, amelyet a gyerek maga választ, fejlesztő hatású.

Ugyanez igaz a tanítás és fejlesztés egyéb területein is. Először adni kell, utána elvárni. Minél fiatalabb egy gyerek, annál nagyobb arányban kell a fejlődéshez szükséges közeg biztosításával fejlődési lehetőséget adni, és az elvárásokat csak fokozatosan lehet emelni.

A korai minősítés helyett értő odafigyeléssel adott visszajelzések segítik a fejlődést. Ha az adott szakaszban optimális kihívást jelentő feladatok közül választhat a gyerek, akkor

  • a választása alapján azonosítható a fejlődési igénye és szintje,
  • automatikusan személyre szabott, számára biztonságos zónában tevékenykedik.

A talentum megjelenését a teljesítmény elérést támogató ellátás, az értékeket és teljesítményeket támogató környezet segíti, nem a címkézés és az elvárások.

Az utóbbi évtizedben egyre több tizenéves tehetség jelenik meg kiemelkedő teljesítménnyel. Ennek a változásnak a hátterét egyértelműen az elérhetővé vált fejlődés, a könnyebben elérhető információk adják. A tehetség a környezet ingergazdagságát másoknál sokkal jobban ki tudja használni sajátos attitűdje folytán, amely tevékenységre sarkallja.

Várhatóan egyre több fiatal mutat majd korai kiemelkedő teljesítményt, és egyre több lesz a gyorsan, sőt átütően fejlődő kisgyerek is. Nekik sem címkékre, hanem értelmes kihívásokra van szükségük.

Gyarmathy Éva

Egy üzenet

  1. OFOE szerint:

    Hívatkozás az OFOE oldalra, és részletek ebből az írásból a HVG-ben.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.12.01.
Rossz álom és józan ész – „A puszta hatalmi őrjöngésen kívül semmilyen alapja nincs a félév érvénytelenítésének”
Az egészségügyi helyzet miatt kihirdetett statárium árnyékában, sunyi módon meghozott \"lex SZFE\" pontosan illeszkedik a hatalom durva és folyamatos támadásainak sorába, 155 éves egyetem...
(Forrás: Népszava)
--
2020.12.01.
“Nem mondjuk ki hangosan: ég a ház!” – egy diák véleménye az oktatásról
A tanár választhat: vagy a kerettantervben foglaltakat tanítja meg, vagy az életre készít fel. Ez a választás, ahogy sok minden más kimeríti őt: amikor a fő tantárgyat tanító pedagógus...
(Forrás: Adom diákmozgalom)
--
2020.12.01.
Az iskolát be kell záratni, annyi fertőzött tanár volt- mutatjuk a tanárszűrés tapaszlatait
A lap megkereste a Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ) a tesztelés kapcsán, Gosztonyi Gábor alelnök szerint vegyes a kép: sok helyen akadtak olyan tanárok, akik nem vállalták az önkéntes tesztel...
(Forrás: Hírhugó)
--
2020.12.01.
Hajnal Gabriella: Büszke vagyok a pedagógusaink helytállására
Az utóbbi időben számottevően javult az iskolák informatikai felszereltsége, az eszközpark több tíz milliárd forintos támogatásból bővülhetett – mondta lapunknak Hajnal Gabriella. A Klebelsberg...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.12.01.
Fullajtár Andrea egy különös SZFE-s tárgyalásról: „Azóta is hányingerem van”
A Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai szerint fenyegető trükkel érték el az új vezetők, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek velük az oktatók: azokat rendelték be elbeszélgetésre,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.12.01.
\"Miközben ellenállunk, adjunk is valamit\" – az SZFE-sek tévéjével elviselhetőbb a bezártság
Az ellenállás és a sztrájk egyik formája lett az online nézhető Sztrájktévé, amelyen hazai filmes nagyágyúk, esztéták, újságírók szabad egyetemi előadásait nézhetjük meg. Ha már...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep