Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. június 19. péntek, 20:00

Az infokommunikációs kor generációi – 17. A verbális, elemző, logikai modalitások fejlesztése

Az infokommunikációs kor generációi

A verbális, elemző, logikai modalitások fejlesztése

Kódolás

A nyelv az észleletek, a gondolatok verbális, logikailag rendezett megfogalmazásával pontosítja az információfeldolgozást. Egy ikon, kép, mondjuk a gyakran használt emojicon-ok, csak felületes információt adnak. Bőven hagynak teret a képzeletnek, és ezáltal a tévedésnek is.

Bár a szavakkal sem lehet biztosan és precízen kifejezni a gondolatokat, de a képek, vagy hanghatások, mondjuk egy beszéd hangsúlyai, hangszíne, vagy a mozdulatok, gesztusok önmagukban végképp nem egyértelmű információk. A Bernstein (1971) által leírt korlátozott kód ezeket használja. Nyelvi kód helyett az alapvető modalitásokra épít.

A nyelvileg kidolgozott kód nyelvileg elaborált, és így sokkal pontosabb információ átadást tesz lehetővé. Ezáltal a gondolkodás is precízebb, kidolgozottabb lesz.

Kemény szellemi munka azonban a csak nyelvi kódban kapott információt feldolgozni. Ezért is könnyebb, ha látják egymást a kommunikáló felek. A szavakat hiteles gesztusokkal, hangszínnel és arckifejezéssel kísért magyarázat mindennél jobban érthető.

A korábbi generációkhoz képest nyelvileg kevésbé fejlett digitális generációk számára különösen nagy segítség, ha a tanításban a kódolás többszintű, a beszédet megerősítő hang, mozdulat és kép támogatja a megértést.

Szavakhoz kötött észlelés és mozdulat

Egy kép száz szóval is felér. Nagyon sok információt hordoz a vizuális anyag, de tudássá akkor válik, ha a szavakkal értelmezett is. A hangok és mozdulatok is érthetőbbek, átadhatóbbak, és tudatosabbá válnak, ha nevük van. Ezért adott nevet az ember még a zenei hangoknak is. Utána pedig mozdulatot, és így többszörös modalitásban elérhetők a zenei hangok.

A kép önmagában még frusztráló is lehet, olykor még a kép nélküli szövegnél is semmitmondóbb.

A mozdulatok tudatosítását is segítik az elnevezések. Bár mozgást utánzással tanul az ember, de ha már átvette a mozgást, az összetettebb mozgásos helyzetekben a mozdulatok elnevezése, a mozgás pontosabb leírását adja. A mozgásinformációk tudássá alakításában is a szavakra lehet támaszkodni.

Például egy medve mozgását legjobb videón látni, de ha megnevezzük, hogy „cammog”, akkor már elvonatkoztathatunk a konkrét képtől, és a szóba foglalt kódot bárkinek átadhatjuk medve jelenléte nélkül is. Vagyis a beszéd által a konkréttól való elvonatkoztató gondolkodásra tevődik a hangsúly. A szavakhoz tartozó észleleteket az agyban létre kell hozni, ki kell keresni, mert nem kap az agy kész észleleti anyagot. Ezáltal komoly gondolkodási edzést nyer a tanuló. A saját képzetek kialakítása ugyanúgy gyakorlat kérdése, mint bármely más képesség fejlesztése.

A kép információs értékét jelentősen megnöveli a rövid szöveges magyarázat.

A nyelvi kifejezéssel feldolgozottabb információt lehet nyerni, de ennek az információnak az átvétele nagyobb mentális munkát kíván, mint ha a hozzátartozó észlelet is rendelkezésre áll. A szöveg önmagában keveset mond.

El lehet várni a digitális kor gyermekeitől, hogy ugyanúgy tudjanak nyelvi anyagot feldolgozni, mint a korábbi generációk, de ettől még nem lesznek erre képesek. Minthogy sokkal kevesebb lehetőségük van a tisztán nyelvi anyag feldolgozására, jelentősen gyengébbek ezen a téren, de ez sem kell, hogy így maradjon.

A tanulást nagyon megkönnyíti, ha a tanítás több csatornát használ, és nem csak a nyelvi kódhoz köti a tanulnivalót. Ezen az elven alapulnak a fogalomtérképek, gondolattérképek, amelyek egyszerre vizuálisak és verbálisak.

Matematikai gondolkodás

Az emberi gondolkodás fejlődésében a legnagyobb és első lépés nem a nyelv, hanem a matematika volt. A mintázatok átlátása, az összefüggések felismerése és ezeknek a kódolása a matematika. Ez a gondolkodásmód hatalmas evolúciós előnyt jelentett. A nyelv további fejlődés volt az emberi gondolkodásban, segítette és segíti az információk, a tudás közvetítését.

A matematikának is lett nyelve, és ez a szavaknál pontosabb kód. A szavakkal lehet csúsztatni, féligazságokat közölni. A matematika nyelve erre nem ad lehetőséget, ezért az  a legtisztább kód. Ehhez hasonló még az informatika nyelve: a programok kódja.

A matematika tanulása a gondolkodási képességek fejlesztését jelenti. Nem a számolás a lényeges, hanem az a tudás, amely tiszta kódokba tudja fordítani a környezeti információkat.

A digitális korszak gondolkodásának részét képezi a kódolás, de mindig az élet része volt a kód. Egy szimpla vasúti menetrend is kódolást tartalmaz. Az algoritmusok rendszereket, eljárásokat, működési módokat tudnak leírni. Ezek is mindennapos eszközök, hiszen akár egy étel recept is algoritmus.

A matematikát tehát nem mint félelmetes tananyagot, hanem mint a mindennapok természetes eszközét, az emberi gondolkodás és kultúra szerves részét  kell a gyerekeknek megkapniuk.

Stratégia és logika

A stratégia az ingereket egymás után, elemzően feldolgozó gondolkodáshoz tartozik, de a megjelenése téri-vizuális. A stratégiai játékokban még konkrét mozdulatokhoz is kapcsolódnak a viszonyok, irányok, összefüggések. A logika lineárisabb, kötöttebb, ezért a stratégiai játékokkal könnyebben lehet a logika irányában fejleszteni, mint a tisztán logikai feladatokkal.

A stratégiai játékok megalapozzák a verbális modalitásokat, miközben az alapvető modalitások szintjén is hatnak. Az irányok, a mennyiségek, a viszonyok egy jól átlátható rendszerben használható keretet adnak a gondolkodásnak.

Az ujjak és egyéb számolási eszközök

A „digitális” szó alapja a latin „digit”, jelentése „ujj”. A tízes számrendszer is az emberi ujjak számának köszönhető. Az ujjakon számolás a számfogalom megerősítésének legjobb módja. Az ujjon számolás tiltásával ezt a folyamatot akasztja meg a pedagógia.

A biztos alapok kialakítása érdekében a tanuló addig kell, hogy használhassa az ujjait számolásra, amíg nem épül ki a fejében a számok, műveletek mentális képzete. Akár egész életében.

Az ujjakon számolásnak többféle módja van. A koreai típusú ujjszámolás különösen hatásos megoldás. Már az ötöt is elvonatkoztatja a vizualitástól, azáltal, hogy a hüvelykujjat jelöli ki az ötös mennyiségnek. Így igen hamar a gondolkodás egy magasabb szintjét kívánja, de a mozdulatok és a látvány támogatja a számolást. Az ujjakon tanulhat meg összeadni és kivonni egészen kilencvenkilencig.

A digitális kort nevezhetjük „ujjas” kornak is. Az ujjak tudatos használata mind a tanulásban, mind a munkában nagy segítséget jelent. Ideje, hogy a tanítás „digitalizálódjon”, és minél több ujját használja a tanuló a tanulásban.

A szorobán és a hasonló, az ujjmozgáshoz és vizualitáshoz kapcsolt számolási eszköz megkönnyíti a számolás gyakorlását, képszerűvé teszi a mennyiségeket és a műveletek elvégzését. A koreai típusú ujjszámolásra épül, vagyis az ötös értéknek is már külön elem felel meg. Mind a motoros, mind a vizuális rendszert bevonja a számolásba. A tanulók aktívak, figyelmüket leköti a tevékenység. Kellő gyakorlás után minden tanuló el tud szakadni az eszköztől.  (Diszkalkuliás diákok számára ez különösen komoly segítség.)

Összefoglaló

Az emberi gondolkodás a matematikai és nyelvi kódokon keresztül vált rendkívül hatékonnyá. A 21. századi generációknak is ezeken alapul az kognitív működése, ezért különösen lényeges a verbális modalitások fejlődését és használatát erősíteni. Ebben az alapvető modalitásokhoz, mozgáshoz, vizuális és auditív modalitásokhoz kötés a legbiztosabb út.

Gyarmathy Éva

Szakirodalom

Bernstein, B. (1971): Class, code and control, Volume 1: Theoretical studies towards a sociology of language.  London, England: Routledge & Kegan Paul.

<< Az infokommunikáció kor generációi 15. –Tudás és gondolkodás a digitális korbanAz infokommunikációs kor generációi 18. – Az alapvető modalitások a tanulásban >>

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep