Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. március 22. vasárnap, 16:37

Az infokommunikációs kor generációi

11. Emberszerű és nem emberszerű utak

Az emberiség a kezdetektől fogva saját képére akarja formálni a robotokat, saját neurális működésére, és talán gondolkodásmódjára is. Ez teljesen érthető, hiszen saját magát akarja kisegíteni, hiányait és gyengeségeit a segítő technikákkal csökkentve.

Az ember hiányai és gyengeségei lehetnek természetesek, vagy nevezzük ezeket normálisaknak. Így például korlátozott, hogy mekkora súlyokat tudunk mozgatni, milyen hőmérsékleteket viselünk el, milyen gyorsan tudunk szaladni és számolási műveleteket végezni, mennyi információt vagyunk képesek megjegyezni. Természetes, hogy csak segédeszközökkel tudunk repülni és órákig a víz alatt lenni. Ezekkel a segítő invenciókkal meg tudtuk hódítani a levegőt és a mély tengereket. Már vagy 20 ezer évvel ezelőtt használt az ember a testi gyengeségeinek kompenzálására nem csupán szerszámokat, hanem olyan a testére szerelt segédeszközöket, mint például a hideg elviselésére az állati bőrök, bundák, amelyek lehetővé tették az északi vidékek meghódítását. Ezeknek az eszközöknek a használata szükséges, és a normalitáshoz tartozik a korlátozott hidegtűrés, a folyamatos lélegzés szükségessége és a repülni tudás hiánya, és abnormális, vagy pontosabban szólva atipikus, ha valaki az átlagosnál elviseli védőfelszerelés nélkül a -50 Celsius-t, a mélytengereket, repülni tud, vagy akár gyorsabban fut, számol és rengeteg ismeretet tud megjegyezni segédeszköz nélkül, vagyis ha többet és mást tud, mint a többség.

A segítő technológiák azonban nem feltétlenül a többségre jellemző irányban fejlesztik az egyént, ami persze újabb konfliktusok forrása lehet. Láttuk, hogy már az is viszályt okozhat, ha műlábat kap valaki. Mi lenne, ha nem műlábakat, hanem szárnyakat kapna? A segítő technológia főképpen az ember szokásos fizikai és szellemi működésére irányul, és ez vezet oda, hogy ezen technológiák többsége a humán fizikai és szellemi működést mintázza. Mindezek következtében a mesterséges eszközeink az emberi test és szellem pótlásai, kiegészítői, így az ember fizikai és mentális jellemzőihez igazítottak. A probléma az, hogy az ember fizikai formájában nem igazán megfelelő szerkezet a nagyobb erőkifejtésre, gyorsabb haladásra, ezért a hatékony fizikai munkára vagy a sebes haladásra készült eszközeink nem az emberi alkatra formáltak.

A különböző munkákra alkalmazott robotok sem hasonlítanak az emberre, hanem sokkal praktikusabb szerkezetük van. Ugyanez igaz lehet kognitív téren is, és megjósolható, hogy az AI ezért egyre inkább el fog térni az emberi gondolkodástól, ha igazán hatékony akar lenni. Az első komoly jel erre az AI-nak a go játékban aratott sikere. 2016-ban a világelső dél-koreai go mester, Lee Se-dol 4-1-re veszített a DeepMind AlphaGo-jával szemben, de nem akárhogyan.

A keleten „baduk” néven ismert go több mint 2500 éves Kínából származó táblás társasjáték, amely sokkal több intuíciót kíván, mint például a sakk. Ezért sokáig tartotta magát a hit, hogy a gépi intelligencia nem tud ezen a téren győzedelmeskedni. Az AI győzött, méghozzá olyan játékkal, amelyben némely lépése érthetetlennek, felfoghatatlannak tűnt, annyira, hogy teljesen zavarba hozta a szakértőket, és különösen nagy hatással volt Lee-re. Valószínűleg nem csak a vereség, hanem a gondolkodásnak egy egészen más útjával való szembesülés is vezette, hogy otthagyja a go játékot.

Az AlphaGo a felkészítésekor go játékosok nagyjából 30 millió darabos lépés-gyűjteményét kapta, ezzel lehetővé téve, hogy megismerje a jellemző algoritmust, és megtanulja önállóan játszani a játékot. Így már ugyanolyan jól tudott játszani, mint a humán játékosok. Ezután azonban saját maga ellen játszatták a gépet, és így a gép tapasztalatot szerezhetett, hogy egy-egy helyzetben melyik lépés a legjobb, és ennek megfelelően finomhangolta magát. Néhány millió játszma után az AlphaGo profi játékossá fejlesztette önmagát. A fejlődés azonban nem állt meg. Miután az AI legyőzte a legjobb humán go játékost, a továbbfejlesztett változat a győztes AI-val szemben is nyert azzal, hogy saját tanárává vált. Az új AlphaGo Zero program nem az emberi gondolkodást követi, mert már nem a beletáplált humán játékokon tanul, hanem újra és újra önmaga ellen játszik, ahogyan egy algoritmus már 2015-ben magától megtanult sikeres videójátékos lenni. A gépnek semmilyen információt nem adtak meg előre, csak azt, hogy szerezzen sok pontot a játékban. Vagyis kihagyták az emberi gondolkodást, a gép szabadon fejlődött.

Az AI az e-sportban is győzedelmeskedett, úgyhogy most már mint e-sport trénert is alkalmazzák. A nem humán kognitív megoldások felé tart az AI, mert a humán képességek már nem csupán konkrét készségek és ismeretek terén bizonyult a gépinél gyengébbnek, hanem a gondolkodás magasabb szintjein is.

A mai ember elődje, a Homo Erectus 2 millió évig létező faj volt, így feltételezhető, hogy az életmódja szempontjából rendkívül alkalmas volt a testi-mentális felépítése. A Homo Sapiens fizikailag/fiziológiailag nagyon hasonló maradt, tehát ebben a tekintetben a leginkább nomád életmódra, gyűjtögetésre és vadászatra készült, és csak Sapiens volta vitte rá ettől nagyon eltérő életmódra. A vadászatra, gyűjtögetésre, mozgásra és társas életre készült alapfelszereltséggel az ember már a gazdálkodásra való átálláskor is meglehetősen megnyomorodott a nem természetéhez illő munkákban. Sőt az agyát is be kellett szorítania a papírvilág kétdimenziójába, ami nem is ment könnyen. Az analfabétizmus a 20. századig normál jelenség volt, és még most sem mindenki tud írni-olvasni, sőt még megfelelő tanítás mellett sem képes a gyerekek legalább 10 %-a rendesen megtanulni az olvasás. Az a helyzet, hogy 5000 év alatt sem sikerült az emberiségnek igazán leszoknia a három dimenzióról, amelyben az agya a legjobban működik.

Vagyis a fiziológiai alapformánk az őskorból maradt ránk, és lehet, hogy a jelen fizikumunk és agyfiziológiánk, mentalitásunk és kultúránk meghatározó mértékben tapad az ősi mivoltunkhoz. Genetikailag alig változott az ember, viszont az életmódja a kulturális váltások során jelentősen átalakult, ami megkülönbözteti minden más általunk ismert fajtól. Emiatt a fejlődés vizsgálatát az ember társadalmi-kulturális változásainak irányába is érdemes kiterjeszteni, mielőtt az intelligenciájával foglalkozunk.

Szakirodalom
Levinovitz, Alan (2014) The Mystery of Go, the Ancient Game That Computers Still Can´t Win.
Silver, D., Schrittwieser, J., Simonyan, K. et al. (2017) Mastering the game of Go without human knowledge. Nature 550, 354–359. doi:10.1038/nature24270

Gyarmathy Éva

<< Az infokommunikációs kor generációi 10. – Pszichikus egészség és a társadalmi elvárásokAz információs kor generációi 12. – Az emberiség sikerének titkai >>

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep