Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. augusztus 16. vasárnap, 15:07

Az információs kor generációi 22. – A számolási készség és a matematika

A számolási képesség, majd a készség kialakulása

A számolási készség független a matematikai gondolkodástól, de a számok, számolás része a matematikának. Ezért is fontos, hogy a kisgyerekek számolási készsége megfelelően fejlődhessen. A számolási képesség kialakításához, ahogy bármely képesség esetében, több, egymástól független területen kell fejlődnie, megérnie az agynak.

A számolás alapja a számfogalom, ami egészen kicsi gyerekkorban a mennyiségfogalom kialakulásához kapcsolódik. A mennyiség fogalom, a több-kevesebb fogalmak használatára, majd a mennyiségek számokhoz kötésére legtöbbször észrevétlenül, tanítás nélkül érik meg az idegrendszer. A mindennapi tapasztalatok és a számok, számolás világában való létezés még az értelmileg kissé elmaradott gyerekeknek is elegendő ahhoz, hogy a mennyiségeket számokhoz kössék, mert ez az intelligenciától független működése az agynak.

Nagyon különböző életkorban érnek meg a gyerekek arra, hogy már ne csak számlálni, hanem a számokat mennyiségekhez kötni is tudják, de iskoláskorra már ez a funkció általában működik, és jöhetnek a számolási műveletek. Ebben a fázisban az információk precíz feldolgozása, az irányok, viszonyok, szekvenciák észlelése is szükséges. Emellett már az intelligenciának is szerepe van a sikeres műveletvégzésben.

A számolási képesség kialakulása még nem jelent készséget. Ahogy minden készséghez, úgy a számolási készséghez is a gyakorlás vezet, ami automatikussá teszi a műveletek végzését

Számolási zavarok – diszkalkulia

Bármely, a számolási képesség kialakulásához szükséges részterület fejlődésbeli zavara akadályt jelent a számolási készség felé. Számolási zavarról azonban csak akkor beszélünk, ha a zavart nem általános értelmi elmaradás okozza, ez esetben ugyanis az ok nem a részképességbeli zavar, hanem a intelligencia alacsony szintje. Megjegyzendő, hogy értelmileg elmaradott gyereknek is lehet számolás zavara, mert intelligenciától független zavarról van szó.

A diszkalkulia legsúlyosabb formája a mennyiségi diszkalkulia, amikor a mennyiségeknek a számokhoz kötése nem jön létre a gyermek fejében, és így legfeljebb memóriából kötődnek a számok a mennyiséghez. A műveleteket sem tudja elvégezni a mennyiségi diszkalkuliás egyén, bár szintén emlékezetből, mint bármi mást, tud a műveleteknek eredményt mondani anélkül, hogy számolna. Megesik, hogy egy okos gyerekről sokáig nem derül ki, hogy nincsen számfogalma, mert a műveletek eredményére emlékszik, és nem tudja, hogy számolnia kellene, és nem emlékeznie a végeredményekre.

A nyelvi diszkalkulia a diszlexiával rokon, és az irányok, viszonyok, szekvenciák észlelésének zavara okozza. Azért nevezik nyelvi diszkalkuliának, mert a matematika nyelvével van gondja a tanulónak. A matematikai fogalmak és műveletek keverednek a fejében. Például az, hogy ötszörös, ötöd, ötödik számára nehezen megkülönböztethető, és összekeveredik a hasonló hangzású vagy formájú szám és műveleti jel is.

Ez a fajta diszkalkulia egyre gyakoribb lesz, mert az iskola nem hagy elég időt arra, hogy kitisztuljanak és begyakorlásra kerüljenek a számolási műveletek és a matematikai fogalmak, ami jelzi, hogy ez a zavar is megelőzhető lenne megfelelő előkészítéssel és elegendő gyakorlással.

A matematika tanítása a digitális korszakban

A matematika az emberi gondolkodás alapja, ezért semmiképpen sem lehetne ebből a tantárgyból gyenge, akinek legalább átlagos intelligenciája van, és nem küzd mennyiségi diszkalkuliával.

Ehhez képest az egyik rettegett tantárgy lett a matematika, és egyre több lesz a számolási zavarral küzdő tanuló, pedig a digitális bennszülöttek értelmi képessége sem rosszabb, mint az előző nemzedékeké.

A matematika tudománya végtelen, de a megtanulandó matematika nem túl sok. A sikerességhez vezető út nagyon egyszerű: addig ne haladjon tovább a számolás tanulásában senki, amíg biztosan nem tanulta meg, amit kellett. A matematika ugyanis egyik azon területeknek, ahol nem lehet semmit kihagyni. A történelemből kimaradhat ez-az, mondjuk Spartacus nélkül az 1848-as forradalom megérthető, és nem okoz gondot. A matematikában, ha valami hiányzik az alapokból, akkor teljesen fölösleges a további erőfeszítés.

Vannak már jól felépített online programok a matematika tanulására. Ezeken haladva akár különböző szinten lévő diákok is tanulhatnak egy osztályban.

Akármelyik évfolyamon kerülnek a diákok egy tanárhoz, ellenőrizni kell, hogy nincsenek-e, és ha vannak, mik a hiányosságok a számolás és matematika tudásban. Hiányok esetén odáig vissza kell menni a tanítással, amíg biztos tudásalapot talál a tanár, és onnan kell lassan újraépíteni az egész tudást. Ez időigényes, de sokkal időigényesebb a semmire építeni. Súlyos szakmai hiba úgy matematikát tanítani, hogy a tanuló tudásában hézagok vannak.

Az informatika

A matematikai ismeret különösen fontos abban a világban, ahol hamarosan a mindennapokhoz fog tartozni a programozás. Ha nem is lesz mindenki programozó, a digitális korszakban a műveltséghez tartozik legalább egy programnyelv ismerete. Ehhez pedig valamennyi matematika is kell, de legalább is annyi, hogy ne ijedjenek meg a tanulók a programozástól, ha számokkal és műveletekkel, matematikai fogalmakkal is kell dolgozniuk.

Az informatika tanítását is elérte a 20. századi szemlélet, és sok helyen tankönyvekből tanítják. Ráadásul ahelyett, hogy valóban informatikát tanulnának a diákok, olyan elméleti anyagot kapnak, aminek semmi értelme nincsen az informatikai tudás szempontjából. Sikerült mostanra megutáltatni a digitális kor gyermekeinek egy igen nagy részével ezt a számukra alapvetően fontos területet.

Semmi mást nem kellene tenni, csak mint minden más tantárgyban, a tanulók érdeklődésére alapozni. Például amikor a digitális eszközökről tanulnak, periféria, monitor, meghajtó, stb., elő lehet venni az okostelefonokat, és megnézni, hogy a tanultakból mi található meg a mindig magánál hordott eszközben. Egyszerű programokat lehet írni, amelyek hasznosak lehetnek, például egy súgó program a szorzótáblához vagy a kémiai vegyjelekhez.

Még a ppt prezentációk is lehetnek hasznosak, ha mondjuk egy idegen nyelv tanuló képes, audiovizuális vetített anyagot készítenek a diákok gyakorolva a hang, szöveg és kép beillesztést.

Akár gép nélkül is tanulhatják a diákok az algoritmikus gondolkodást, mondjuk a napirenden keresztül, vagy egy-egy tantárgy tanulnivalójának az algoritmusát kidolgozva. Például minden ország  vagy akár élőlény megismeréséhez ugyanazokat a paramétereket kell megvizsgálni. Nagyon gyorsan lehet tanulni, ha van egy algoritmus, és csak a megfelelő országot, élőlényt kell behelyettesíteni. Amúgy ez egy pókábrán is megjeleníthető.

Az informatika, hasonlóan a matematikához nagyon tiszta gondolkodást kíván, és ezért fejleszti is ezt.

Összefoglaló

A matematikai gondolkodás a körülöttünk lévő világ mintázatának felismerését teszi lehetővé. A számolás a matematika része. Ha a számolási készség jól megalapozott, az a matematikai gondolkodásban nagy segítség. A számolási zavar terjedése is az iskolai tanítás zavara, mert a gyors haladás során tudáshiányok alakulnak ki, amik a további tudásszerzést akadályozzák. Feladat, hogy a diákok hiányait megszüntetve a matematikai gondolkodást fejlessze az iskola. A digitális korban a matematikai gondolkodás felértékelődik. Az informatika megkívánja a matematikai tudást. A programozásban használt algoritmusok is mintázatokat követnek, amelyek amúgy digitális technika nélkül is a rendszerezés, tiszta gondolkodás eszközei.

Gyarmathy Éva

<< Az infokommunikációs kor generációi 21. – Írás, helyesírás, fogalmazás idegen nyelven isAz infokommunikációs kor generációi 23. – Autonóm tanulók, autonóm tanulás >>

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.24.
Átadták a civil szektor szakmai díjait
A NIOK Alapítvány idén ötödik alkalommal adta ki a Civil Díjakat, kilenc kategóriában díjazták 2019 legsikeresebb kezdeményezéseit a szűk körben, szabadtéren, a budapesti Hunyadi téren...
(Forrás: nonprofit.hu)
--
2020.09.24.
„Nóri nélkül? Az Igazgyöngy? Nem tudom elképzelni!”
A berettyóújfalui Igazgyöngy Alapítvány által működtetett Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola húsz évvel ezelőtt 60 diákkal indult, jelenleg hat településen 650 gyereket tanítanak,...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.09.24.
Több mint 3 milliárdból épül-szépül tovább a Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Ismét pénzeső hull a miniszterelnök kedvenc oktatási intézményére. Mint az a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból kiderül, az idei évben több, mint 1,5 milliárdot, és a 2021...
(Forrás: Népszava)
--
2020.09.23.
Kásler múlt héten teljes táppénzt ígért a tanároknak, nem lett belőle semmi
A miniszter szavaival szemben a valóság az, hogy csak abban az esetben kapják meg a tanárok a teljes összeget, ha a tankerület vagy intézményvezető is úgy akarja. A Pedagógusok Demokratikus...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.09.23.
Teljesen megbénítja a házi gyermekorvosok munkáját az iskolákban bevezetett járványügyi szabályozás
Két egyszerű mondat a köznevelési intézményekre vonatkozó járványügyi eljárásrendből, aminek következményeként lehetetlen helyzet alakult ki a háziorvosi rendszerben. A nevelési-oktat...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.09.23.
Tanítás nélküli munkanapok is lehetnek az őszi érettségi idején
A szokásosnál több lesz az emelt szintű érettségi, és most vizsgáznak azok is, akik előre hozott érettségit akartak tenni tavasszal, de akkor nem lehetett azokat megtartani. A nagy vizsgáz...
(Forrás: Infostart)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep