Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. május 3. kedd, 20:50

PSZICHOháttér

4. A tehetség talentummá fejlődése

A tehetség gondozásának egyik akadálya a tehetség homogén fogalomként és kész entitásként való kezelése. A tehetség sokfélesége nem csupán területében, hanem magának a fejlődési utaknak a sokféleségében is megjelenik.

A tehetség prediszpozíció veleszületetten jelen van a népesség egy igen nagy hányadában, de különböző mértékben. A tehetségmezőt a populáció 20-25%-ára teszi a szakirodalom (erről bővebben: Gyarmathy, 2014). Vagyis a tehetség ritka, de nem annyira, mint amennyire ritka az értékké fejlődő tehetség.

Tehetségfejlődés

A tehetség fogalma a tehetség fejlődése szempontjából is finomítandó, és első menetben meg kell különböztetni a tehetséget, mint lehetőséget, és a talentumot, mint értéket létrehozót.

Minden ember érték önmagában is, és a tehetségfejlődést mutató, a tehetség attitűdjével rendelkező gyerekek is önmagukban értéket hordoznak. A talentum azonban az, amikor a tehetség már nem csupán önmagában érték, hanem értéket hoz létre, vagyis teljesítménybe fordult.

A tehetségfejlődés az ember egész életében folyamatos lehet. A talentum viszont jellemzően tizenéves kortól tud megjelenni, amikor már elég nagy tudás és képesség fejlődött ki az intenzív tevékenység által.

Címkézés helyett értelmes kihívások

A tehetség, mint mindenki más is, a tevékenység során tud fejlődni, ezért az ellátásnak elsősorban erre kell irányulnia, vagyis fejlesztő környezetet kell biztosítani. A tehetség fejlődését támogató környezet nem vár el teljesítményt, hanem tevékenységekre ad lehetőséget. A tehetség elvárások nélkül fordul teljesítménybe, amikor eléri az ennek megfelelő szinteket.

Azok a szülők és nevelők, akik a fiatal tehetséget folyton teljesítményekre késztetik, gyorsan akarnak sikereket aratni, és a saját bizonyosságukat erősítik, nem a gyerekét. A korai teljesítménybe nyomás ártalmas lehet, viszont a korai magas szintű tevékenység, amelyet a gyerek maga választ, fejlesztő hatású.

Ugyanez igaz a tanítás és fejlesztés egyéb területein is. Először adni kell, utána elvárni. Minél fiatalabb egy gyerek, annál nagyobb arányban kell a fejlődéshez szükséges közeg biztosításával fejlődési lehetőséget adni, és az elvárásokat csak fokozatosan lehet emelni.

A korai minősítés helyett értő odafigyeléssel adott visszajelzések segítik a fejlődést. Ha az adott szakaszban optimális kihívást jelentő feladatok közül választhat a gyerek, akkor

  • a választása alapján azonosítható a fejlődési igénye és szintje,
  • automatikusan személyre szabott, számára biztonságos zónában tevékenykedik.

A talentum megjelenését a teljesítmény elérést támogató ellátás, az értékeket és teljesítményeket támogató környezet segíti, nem a címkézés és az elvárások.

Az utóbbi évtizedben egyre több tizenéves tehetség jelenik meg kiemelkedő teljesítménnyel. Ennek a változásnak a hátterét egyértelműen az elérhetővé vált fejlődés, a könnyebben elérhető információk adják. A tehetség a környezet ingergazdagságát másoknál sokkal jobban ki tudja használni sajátos attitűdje folytán, amely tevékenységre sarkallja.

Várhatóan egyre több fiatal mutat majd korai kiemelkedő teljesítményt, és egyre több lesz a gyorsan, sőt átütően fejlődő kisgyerek is. Nekik sem címkékre, hanem értelmes kihívásokra van szükségük.

Gyarmathy Éva

Egy üzenet

  1. OFOE szerint:

    Hívatkozás az OFOE oldalra, és részletek ebből az írásból a HVG-ben.

Hozzászólás a(z) OFOE bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep