Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 4. kedd, 21:30

Neked mindegy? Nekem nem!

4. Váljanak az iskolaigazgatók kulcsszereplőkké!

Az oktatással kapcsolatos döntések ma nem ott születnek, ahol a megfelelő információk rendelkezésre állnak. Informálatlan emberekkel pedig nem lehet kompetens döntéseket hozni – mondta Kertesi Gábor a Stádium 28 Kör konferenciáján. A döntéseket azokon a lehető legalacsonyabb szinteken kell meghozni, ahol azok még hatékonyan kialakíthatók – ahol a legtöbb az információ, és a legtöbb érdekelt véleménye fogalmazódik meg.

A jelenlegi túlszabályozottság aláássa az iskolák alkalmazkodó- és innovációs készségét. Helyi szintű oktatáspolitikára lenne szükség. Csak a helyi szintű stratégiai gondolkodás tudná orvosolni azt a problémát, hogy mára egy olyan duális iskolarendszer alakult ki – szegregációval és tanári szelekcióval –, amelyben különváltak egymástól a jobb módú családok magasabb szinten teljesítő és az ingázásra képtelen maradék iskolái. A gondokat sokféle eszközzel lehetne orvosolni, de ilyenekkel nem élhetnek a tankerületek, hiszen se hatáskörük, se érdekeltségük, se pénzük nincs hozzá. Azt, hogy mennyire nincs önálló iskolapolitikája az 59 tankerületnek, jól jelzi honlapjaik üressége. A tankerületi vezetőknek nincs felelősségük az érintett önkormányzatok, illetve a lakosság felé, csak a minisztériumnak tartoznak elszámolni a munkájukról.

Változást attól lehetne remélni, ha az iskolák igazgatói a rendszer kulcsszereplőivé válnának.

A Stádium 28 Kör az MTA köztestületi tagjaiból alakult társadalmi fórum, amit az MTA tudósainak egy csoportja hozott létre. Céljuk, hogy nyilvánosságot teremtsenek a társadalmi viszonyokkal összefüggő vizsgálatok eredményei számára és elősegítsék a torzulások orvoslására törekvő javaslatok megosztását. Sok olyan jelenséget észlelnek ugyanis, amely súlyosan korlátozhatja hazánk közép- és hosszú távú fejlődését.

Kertesi Gábor gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A Stádium 28 Kör 2017 februárjában tartott konferenciájáról hírt adó teljes cikk itt érhető el.

Mely szinteken kellene döntéseket hozni?

Melyek azok az oktatási kérdések, amikről leginkább az intézmény szintjén lehet szakszerű döntéseket hozni?

Mely kérdések esetében van szükség külső (tankerületi vagy központi) szabályozásra?

Kiknek a véleményét kell figyelembe venni az oktatás helyi kereteinek kialakításakor?

Milyen feltételekre van szükség ahhoz, hogy az iskolaigazgatók a helyi oktatáspolitika alakítóivá váljanak?

Hogyan kellene működnie a tankerületi szervezetnek ahhoz, hogy segítse az oktatás minőségének folyamatos javulását?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep