Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 18. csütörtök, 17:46

Neked mindegy? Nekem nem!

10. A nem-gondolkodás kockázata

Sokféle probléma halmozódott fel mára a magyar oktatásban. Lassan olyanná válik az egész, mint egy óriási, átláthatatlan gubanc, ami nem bontható ki könnyen, gyorsan, egyszerűen. De ha elkezdjük türelemmel megkeresni a végeket és szálakra szedni, akkor talán vissza tudjuk nyerni a tisztánlátásunkat.

Ebben a hitben indítottam el ezt a sorozatot. Megpróbálok meghallani és kihangosítani mások által megfogalmazott lényeges gondolatokat – egyelőre mindenféle csoportosítás nélkül. Igyekszem fontos kérdéseket felvetni ezekhez kapcsolódóan. Vannak értékválasztásaim, ám nincsenek részleteikben kész válaszaim. De úgy vélem, hogy kitartó kereséssel, mérlegeléssel, egymás gondolataira reflektálva, dialógusokat folytatva és közben a gyerekek érdekeire fókuszálva, van remény arra, hogy érvényes válaszokat találjunk. S egy idő múltán talán azt is világosabban látjuk majd, hogy hol vannak saját cselekvési lehetőségeink és szerepeinkből adódó személyes felelősségünk határai az oktatás minőségének javítása terén.

A szakmánkról, feladatainkról és viszonyainkról történő gondolkodás időt és energiát igényel. Fárasztónak és egzisztenciális értelemben olykor még veszélyesnek is tűnhet. De a nem-gondolkodásnak is megvan a maga kockázata: könnyen előfordulhat, hogy mások olyan irányokba visznek el bennünket, ahonnan már nem tudunk visszatalálni a saját magunk által helyesnek vagy legalább vállalhatónak vélt utakra.

Folytassuk együtt!

Biztos vagyok abban, hogy nem csak engem foglalkoztatnak ezek a gondolatok. Ezért kérlek Benneteket, hogy kapcsolódjatok be a sorozat szerkesztésébe.

Aki olyan cikkel, hangfelvétellel vagy videóval találkozik, ami a tanulás és az iskola jelenéről vagy jövőjéről való töprengésre késztethet, küldje el azt nekem e-mailben!

Megköszönöm, ha megjelölitek bennük a véleményetek szerint kiemelésre érdemes részeket, s örömmel fogadom az átgondolásra javasolt kérdéseiteket is.

Gönczöl Enikő
nemmindegy.ofoe@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep