2010. június 19. szombat, 11:59
Címkék:
Az OFOE elnöksége és munkatársai
Egyesületünk több, mint egy évtizede működik, hiszen a megalakulásról már 2000-ben döntöttünk, 2001-ben jegyezte be az OFOÉ-t a Fővárosi Bíróság, és ettől az évtől működik az egyesületi honlap is. A jobb későn, mint soha jegyében személyesen is bemutatkozunk – annál is inkább, mivel 2009. január 17-én tisztújítás történt egyesületünkben. Ezúton köszönjük meg a vezetői tisztségről lemondott tagjainak, Ligeti Györgynek, dr. Hercz Máriának és dr. Sallai Évának eddigi munkájukat.
Az elnökség tagjai
Szekszárdi Júlia (elnök)
A szélesen értelmezett osztályfőnöki munka egész szakmai pályafutásom központi témája. Időrendben haladva: voltam osztályfőnök gimnáziumban és általános iskolában, részt vettem az osztályfőnöki tanterv korrekciójában, szerveztem országos konferenciákat. Képeztem és képzek pedagógusokat és pedagógusjelölteket, leggyakrabban a konfliktuskezelés témakörében. Vezettem kutatásokat, vizsgálatokat, kezdeményeztem és menedzseltem gyakorlati projekteket, írtam és szerkesztettem az iskolai neveléssel foglalkozó szakkönyveket, módszertani segédleteket, fejlesztettem tananyagokat. Soha nem bántam meg, hogy pedagógus lettem: minden létező napi probléma ellenére ezt tartom a lehető legszebb hivatásnak. Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének alapító tagja és megalakulása (2001) óta az elnöke vagyok.
Publikációk az osztályfőnök.hu-n
Erkölcsi botrányok az iskolában
Osztályviták erkölcsi dilemmákról
Vajon miért „tartunk be” a törvényeknek, ahelyett hogy betartanánk őket?
Bűnök és büntetések
Országos vizsgálat a serdülők erkölcsi szocializációjáról
Módszerek nevelési vizsgálatokhoz
Osztályfőnöknek lenni a mai iskolában
Azonosság – másság, avagy mindenki másképpen egyforma
Az erkölcsi dilemmaviták a nevelőmunkában
Az iskola mint a tanárok és diákok közötti háború színtere
Miért nincs vita?
Írott és íratlan szabályok
A közoktatás SWOT-analízise
A netgeneráció tagjai az osztályközösségben
Szülők és pedagógusok
Kötelező erkölcstan az iskolában
Pályakezdő osztályfőnökök
Az ártatlanság kora
Az ofő szerepe
Áldozatok és agresszorok az iskolában
Szesztolvajok – Mese a furfangos legényről
Valóban beszélnünk kell Kevinről? És kell-e Kevinről beszélnünk egyáltalán?
Peer Krisztina
Pszichológus, pszichológia tanár és szociálpedagógus vagyok. Dolgoztam kortárssegítőként, családgondozóként gyermekjóléti szolgálatban, majd magatartási és tanulási nehézséggel, beilleszkedési problémával küzdő fiatalokkal egy általános iskolában. Jelenleg kamaszokkal és fiatal felnőttekkel foglalkozom egy családsegítő szolgálatnál. Élményterápiás csoportot vezetek pszichiátriai betegeknek a Soteria Alapítvány Materia Klubházában, valamint önismereti, konfliktuskezelő és csapatépítő tréninget tartok főképp pedagógusoknak.
Publikációim a Raabe Kiadónál, a Kölökneten, illetve a Dinasztia Kiadónál jelentek meg.
Publikációk az osztályfőnök.hu-n
Az idegen: Találkozásom cigány gyerekekkel
Fény- és árnykép a tanulókról
In Memoriam
Nyári kalandozás a határon túl
Debreczeniné Nagypál Katalin
Matematika–fizika szakos középiskolai tanári diplomát szereztem Debrecenben, majd gyes alatt elvégeztem a számítástechnika szakot is. Két évet tanítottam általános iskolában, majd egy műszaki középiskolában. Jelenleg a debreceni Ady Endre gimnáziumban tanítok matematikát, fizikát és legnagyobb örömömre tanulásmódszertant. Mindig van osztályom is, nagyon szeretek osztályfőnök lenni. Az osztályfőnöki munkaközösség vezetője és a Jövő Nemzedéke Közhasznú Egyesület elnökhelyettese vagyok. Érdekel minden, ami a tanítással, neveléssel foglalkozik, szívesen próbálok ki új dolgokat is (interaktív tábla, e-napló stb). Nagyon szeretem, amit csinálok, mindennap találok valami jót, amiért érdemes bemenni az iskolába.
Földes Petra
Az ELTE-n végeztem matematika–fizika–számítástechnika szakos középiskolai tanárként, majd a SOTE posztgraduális képzésén szereztem mentálhigiénikusi végzettséget. Meghatározó tapasztalataim a Zöld Kakas Líceum Mentálhigiénés Szakközépiskolához kötődnek, ahol előbb tanár, később pedig, mentálhigiénikusként, egy egész tantestület segítője lehettem. Az volt a feladatom, hogy őket támogassam a nehezen szocializálódó fiatalokkal végzett munkájukban, ezért igyekeztem minél inkább elmélyülni a családszociológia, családpszichológia, gyermekvédelem, konfliktuskezelés kérdéseiben. Ezzel párhuzamosan megismerkedtem az érintett fiatalok tanulásának hatékonyságát fokozó tanulásszervezési eljárásokkal, a tapasztalati tanulás módszereivel. A témában Brokés-Hadházy Líviával tartott tréningek tanulságai alapján született meg Peer Krisztinával közös kötetünk, mely Alkotva tanulunk címmel jelent meg a Dinasztia Kiadónál. Szintén Peer Krisztinával dolgoztuk ki az egyesület osztályfőnöki kompetenciákat fejlesztő készségfejlesztő tréningjének élménypedagógiai módszerekre építő változatát.
Amikor tehetem, örömmel publikálok a felsorolt témákban, és gyakran tartok meghívás alapján előadásokat, de tapasztalatom átadásához a leghatékonyabb formának a készségfejlesztő tréning műfaját tartom.
2010-től az egri Eszterházy Károly Főiskolán foglalkozom tanárjelöltekkel.
Publikációk az osztályfőnök.hu-n
Digitális bennszülöttek
Jogtudatosság és demokrácia
A Szemtől szembe konfliktuskezelő módszer az iskolai gyakorlatban
Fapados közoktatás – nekünk így is jó?!
Gyermekvédelem a közoktatásban
Egy nemlétező műfaj: a pedagógiai tanácsadás
Jog-vita, vagy amit akartok
A pedagógusok munkáját segítő szakmai szervezetek
Ki honnan érkezett? – Gyereknek lenni a mai iskolában
A diákok erőszakos magatartásának tipológiája
Nyári kalandozás a határon túl
Szegény kreatív gyermekeink
Láthatatlan gyerekek?
Lazhar Tanár úr – Elbeszéletlen történetek
Képnyelven könnyebb
Leiner Károly
Vargáné Kiss Erika
Tanító vagyok közel három évtizede. A lelkem a kisiskolásoké egészen. Hiszem, hogy nekik „csak” arra van szükségük, hogy természetes kíváncsiságuk – óvatos iránytartás mellett – kielégíttessék. Hiszek az egyénre szabott tanulás-játékban, a dicséret erejében, a munka örömében. Tisztelem a hagyományokat, ugyanakkor nyitott vagyok minden újra, ami kisiskolásainknak örömteli diákéveket biztosíthat, és eredményesebbé teheti számukra az iskolában töltött időt. Jelenleg egy kaposvári általános iskolában dolgozom, ahol részt vehetek a kompetenciaalapú tanítási programban a szövegértés–szövegalkotás kompetenciaterület bevezetőjeként. Az utóbbi évtizedben az oktatásban végbemenő – sajnos többnyire nem pozitív – változások nyomán egyre inkább foglalkoztatni kezdtek az oktatáspolitikai kérdések, különösen az esélyegyenlőség és az integráció, az egyre erőteljesebbé váló társadalmi rétegződés oktatásra gyakorolt hatásai. Számos írásom jelent meg a Kölökneten.
Publikációk az osztályfőnök.hu-n
Az a bizonyos kettős mérce
„Korrupt országban nincs fejlődő oktatás”
Mérjünk kompetenciát – de mindenkinek!
Az „Üveghegyen” innen és túl
Munkatársak
Horváth H. Attila (a felügyelő bizottság elnöke)
Tanárként dolgoztam közel egy évtizedet általános iskolában és gimnáziumban. Majd az Országos Pedagógiai, illetve Országos Közoktatási Intézet tudományos főmunkatársaként iskolafejlesztésekkel foglalkoztam. 2000. január 1-jétől oktatok főállásban a Pannon (Veszprémi) Egyetemen. A tanárképzés problémái mellett az erkölcsi szocializáció és az alternatív pedagógiák – különös tekintettel a Freinet-pedagógia – kérdéseivel foglalkozom. Az említett területeken különböző hazai és nemzetközi szervezetek munkájában veszek részt (MTA Pedagógiai Bizottsága Pedagógusképzési Albizottsága, Assosiation for Moral Education, European Forum for Freedom of Edudacion, Magyarországi Freinet Pedagógusok Egyesülete stb.
Speciális szakterületem (amellyel bővíteni tudom az OFOE által kínált pedagógiai szolgáltatások körét): Freinet-pedagógia, intézményfejlesztés, tevékenységközpontú tanulásszervezés, egyéni fejlesztési-fejlődési terv.
Szatmáry Nóra (a honlap szerkesztője 2009-ig)
Magyartanári és könyvtári informatikusi végzettségem van tízéves közoktatási tapasztalattal, lassan másfél évtizedes szerkesztői gyakorlattal. Most saját cégben, az Aula.info Kiadónál hasznosítom ezeket.
Az osztályfőnök.hu volt az első webes munkám, és mint ilyen a kedvencem. De persze másért is. Nagynéha írogatok ide-oda, újabban például a Kölöknetre.
Publikációk az osztályfőnök.hu-n
Egy pillantás, egy gyerek, egy tányér
Ennyi azért kevés a rendrakáshoz…
Kövér lányok a dobbantón
Mobiltelefon és iskola: Adalékok egy vitához
Gersi Károly (a honlap szerkesztője 2009-től)
Angol nyelv és irodalom szakos tanári, valamint informatikus végzettséggel rendelkezem, mindkettőben jópár éves tapasztalattal.