Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. október 5. hétfő, 4:36

Esélyegyenlőségi napló, 2. rész

Út előlük vagy út hozzájuk?

A művészeti iskolák ellenőrzése során sokfelé megfordulok. Egy alkalommal valamivel korábban érkeztem egy iskolába, ahol különösen magas volt a halmozottan hátrányos helyzetű, többségükben roma gyerekek aránya.

A teremben még folyt a tanítás. A pedagógus, aki már várt engem, jelezte: nem probléma, ha előbb bemegyünk. És valóban, ez már végképp nem volt probléma. Nyolcadik osztályos matematikaórára érkeztünk, még úgy 15 perc lehetett hátra. Leültünk egy hátsó padba, én elővettem a szükséges dokumentumokat. Próbáltam azokra koncentrálni, de nem ment. A teremben ugyanis hihetetlen volt a hangzavar, obszcén szavak röpködtek, a gyereket láthatólag egyáltalán nem zavarta, hogy óra van, és az sem, hogy egy ismeretlen felnőtt is ül a teremben. Néhányan rajzolgattak, mások újságot nézegettek, akadtak olyanok is, akik tánclépéseket próbálgattak, vagy a padon ülve társalogtak. Volt ezenkívül lökdösődés, birkózás, csupán a matematikával nem foglalkozott senki.

A matematikatanár pedig az asztal mellett állt, hóna alatt a napló, és csupán arra várt, hogy kicsöngessenek. Olykor rápillantott az órájára, mintha így siettethetné az időt. Amikor végre megszólalt a csengő, fellélegzett, és szó nélkül kiment a teremből. Ezt az órát is sikerült túlélnie, mehet haza, vége a napnak, vége a hétnek. Rajta semmi sem múlt, ő megpróbálta tenni a dolgát, arról meg végképp nem tehet, hogy ezekkel a gyerekekkel képtelenség bármit is kezdeni.

Sajnos számos ilyen óra, nap, hét telik el így, és nem csupán ebben az iskolában.

A közelmúltban hallottam a következő történetet. Az egyik szülő megkérdezte a napközis nevelőt, hogy miért pipálja ki és írja alá a gyerek füzetében a hibásan megoldott házi feladatot. A tanítónő erre azt felelte, hogy az ő munkakörében csupán az szerepel, hogy ellenőrizze: elkészült-e a feladat. A tananyag megtanítása, megértetése nem rá tartozik.

Tudom, hogy nem könnyű dolog megnyerni éppen ezeket a gyerekeket, elérni, hogy tanuljanak, hogy fontos legyen a számukra, ami az iskolában, a tanítási órán történik. Talán, ha a pedagógusok a tanítványaikra koncentrálnának, keresnék hozzájuk az utat, ha szembe néznének önnön felelősségükkel, nekik is könnyebb lenne. Távlatilag. Mert eleinte jóval nehezebb nem eleve lemondani róluk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.08.
Egész karokat szervezhetnek ki a szegedi egyetemből
2020. július 1-ével hat magyarországi egyetemet adott át az állam egy szándékosan erre a célra létrehozott vagyonkezelő alapnak. A Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem...
(Forrás: szegeder)
--
2020.08.08.
Kréta és gumibot – Stefanik Krisztina pszichológus: Gyermeki agresszióra agresszióval felelni erkölcsi csőd
Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.08.08.
Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg...
(Forrás: Qubit)
--
2020.08.08.
Sikeres a tíz napja elindított játékos ismeretterjesztő program
Július 28-án indult útjára a #maradjitthon kampányhoz csatlakozva a Vakációzzunk a múzeumokkal! virtuális múzeumpedagógiai mozgalom, mely hazánk négy legnagyobb tavát mutatja be főként...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.08.
Óriási nyereményakciót hirdet pedagógusoknak az Emmi: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek
A minisztérium pályázatot hirdetett „EMMI tanmenet pályázat 2020” címmel, amire várják a „legeredetibb, a tanulók fejlődését szolgáló” és a központi tartalomszabályozókkal ö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.08.
Megint új diákhitelt vezetnek be Magyarországon
A felnőttképzés és a szakképzés megújításának újabb lépéseként a Kormány a két évtizedes múltra visszatekintő, nemzetközi szinten is elismert magyar diákhitelezés kibővítésér...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep