Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. október 5. hétfő, 4:36

Esélyegyenlőségi napló, 2. rész

Út előlük vagy út hozzájuk?

A művészeti iskolák ellenőrzése során sokfelé megfordulok. Egy alkalommal valamivel korábban érkeztem egy iskolába, ahol különösen magas volt a halmozottan hátrányos helyzetű, többségükben roma gyerekek aránya.

A teremben még folyt a tanítás. A pedagógus, aki már várt engem, jelezte: nem probléma, ha előbb bemegyünk. És valóban, ez már végképp nem volt probléma. Nyolcadik osztályos matematikaórára érkeztünk, még úgy 15 perc lehetett hátra. Leültünk egy hátsó padba, én elővettem a szükséges dokumentumokat. Próbáltam azokra koncentrálni, de nem ment. A teremben ugyanis hihetetlen volt a hangzavar, obszcén szavak röpködtek, a gyereket láthatólag egyáltalán nem zavarta, hogy óra van, és az sem, hogy egy ismeretlen felnőtt is ül a teremben. Néhányan rajzolgattak, mások újságot nézegettek, akadtak olyanok is, akik tánclépéseket próbálgattak, vagy a padon ülve társalogtak. Volt ezenkívül lökdösődés, birkózás, csupán a matematikával nem foglalkozott senki.

A matematikatanár pedig az asztal mellett állt, hóna alatt a napló, és csupán arra várt, hogy kicsöngessenek. Olykor rápillantott az órájára, mintha így siettethetné az időt. Amikor végre megszólalt a csengő, fellélegzett, és szó nélkül kiment a teremből. Ezt az órát is sikerült túlélnie, mehet haza, vége a napnak, vége a hétnek. Rajta semmi sem múlt, ő megpróbálta tenni a dolgát, arról meg végképp nem tehet, hogy ezekkel a gyerekekkel képtelenség bármit is kezdeni.

Sajnos számos ilyen óra, nap, hét telik el így, és nem csupán ebben az iskolában.

A közelmúltban hallottam a következő történetet. Az egyik szülő megkérdezte a napközis nevelőt, hogy miért pipálja ki és írja alá a gyerek füzetében a hibásan megoldott házi feladatot. A tanítónő erre azt felelte, hogy az ő munkakörében csupán az szerepel, hogy ellenőrizze: elkészült-e a feladat. A tananyag megtanítása, megértetése nem rá tartozik.

Tudom, hogy nem könnyű dolog megnyerni éppen ezeket a gyerekeket, elérni, hogy tanuljanak, hogy fontos legyen a számukra, ami az iskolában, a tanítási órán történik. Talán, ha a pedagógusok a tanítványaikra koncentrálnának, keresnék hozzájuk az utat, ha szembe néznének önnön felelősségükkel, nekik is könnyebb lenne. Távlatilag. Mert eleinte jóval nehezebb nem eleve lemondani róluk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.05.26.
Ezerforintos jutalmat kapnak a tanárok pedagógusnapra
„Ereszd el a hajam! Lesz ám bulika!” – írta Facebook-oldalán a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) arra reagálva, hogy ezer per főből kell kihozni egy „méltó összejövetelt...
(Forrás: index)
--
2022.05.24.
Felmondott a pedagógus, akinek kiállása elindította a polgári engedetlenségi mozgalmat
„A feleségem is pedagógus, tehát időről időre beszélgetünk arról, hogy elsősorban a pénzügyi okok miatt előbb-utóbb valamelyikünknek olyan állás után kell néznie, ahol azért anyagilag...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.05.24.
PDSZ: Tíz év múlva a tanárok fele eltűnhet a rendszerből – az iskola már gyerekmegőrzésre sem lesz alkalmas
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete az elmúlt hetekben készített online felmérést az oktatásban tapasztalható szakemberhiányról. „Ideális esetben arra a kérdésünkre, hogy a válaszad...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.24.
Pintér Sándor annyit beszél a rendről, hogy a pedagógusok elkezdtek aggódni
Semmilyen szakmai indoka nincs annak, hogy a köznevelés a BM fennhatósága alá kerüljön – hangsúlyozza Radó Péter oktatáskutató is. Ő úgy véli, nem az történik, hogy a kormányzat el...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.22.
Centenáriumi falujárás Kodály népdalgyűjtő útjainak emlékezetére. Dinyés Soma, Körber Katalin és Walter Judit írása
Éppen száz esztendeje, hogy Kodály Zoltán emlékezetes népdalgyűjtő útjaira sor került. A modern magyar zeneélet, nem kevésbé a XX. századi énektanítás meghatározó műveit jegyezhette...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.05.22.
Totyik Tamás: meddig lehet a hivatástudatra hivatkozni, meddig lehet azzal visszaélni?
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) azt tartotta volna fontosnak, hogy az oktatás egésze egységes rendszerben, egy tárcánál legyen. Ebből a szempontból másodlagos kérdés, hogy a minisztert...
(Forrás: hírklikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep