Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. február 16. kedd, 4:35
Címkék:

Esélyegyenlőségi napló, 6. rész

Tehetség és esélytelenség

A történet régen kezdődött, amikor még általános iskolában tanítottam.

A cigány fiú hihetetlenül tehetségesen rajzolt. Sokáig csak azt érzékeltem, hogy ügyesebb, mint az átlag, aztán egy szerencsés feladat elindította. Mintha egy palackból szabadult volna ki egy szellem: ontotta magából a hihetetlen képi asszociációkat. Őszintén csodáltam. Nemzetközi pályázatokat nyert, újságcikkeket írtak róla…

De a többi tantárgyból gyenge volt, főleg matematikából. A tantestület pedig nem volt partner, sőt. Sosem felejtem el az ominózus mondatot, amit a matematikatanár és egyben igazgatóhelyettes mondott: „Rajzolni a hülye is tud. Próbálnál nekik matematikát tanítani! Akkor nem lennél így elájulva…” Próbáltam Picassóval érvelni: ő sem tudott kétjegyű számokkal műveleteket végezni. A válasz rövidre zárta próbálkozásaimat: „Meg is látszik rajta…”.

Azért nem adtam fel, próbáltam ösztöndíjat, kollégiumot, pártfogót szerezni. Egy darabig úgy tűnt, sikerül. Aztán a család, pontosabban a fiút nevelő nagymama közbeszólt. Nem csak ezért nem működött a dolog, mert nagyon szegények voltak. Nem voltak hajlandók kétszáz kilométer távolságra elengedni. Hiába érveltem, próbálkoztam. Azután meg is fenyegettek… Fiatal voltam, tapasztalatlan, ma már másképp csinálnám. Végül egy közeli szakközépiskolába került, szobafestést tanult. „Mégiscsak festék, tanár néni” – próbált vigasztalni.

Illusztráció

Aztán sokáig nem tudtam hallottam róla, Pesten dolgozott. Úgy nyolc éve futottunk össze az utcán, itthon, kisgyerekkel a karján. Pár mondat, zavart mosolygás csupán.

Mostanában gyakran látom. A közmunkaprogramban az utat takarítja neonzöld mellényben, mint a többiek. Keresi a pillantásomat, és lelkesen köszön, ha autóval megyek el mellette, integet. Ezt sosem mulasztja el.
Naponta emlékeztet egy eltékozolt tehetségre. Mostanában többször eszembe jut: meg kellene vele próbálni újra. Talán még most sem késő, csak harminc év körül lehet.

L. Ritók Nóra

3 üzenet

  1. hanger szerint:

    meg kéne ütni azt a matektanárt. talán még nem késő.

  2. zoldbeka szerint:

    Elfáradna a kezed – azt hiszem…

  3. :) szerint:

    Bemenni egy rajziskolába, vagy csak átnézetni egy portfoliót egy tanárral, galériással…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.22.
Gulyás nem tud arról, hogy magyar iskolákban nemváltást népszerűsítettek volna
Akár már decemberben, de inkább januárban vagy februárban lehet megtartani a gyermekvédelmi népszavazást, ami Gulyás szerint okafogyottá válna, ha Brüsszel visszavonná a kötelezettségszeg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.22.
A pedagógushiány a gazdag térségekben is gond: több, mint tízezer tanár és tanító hiányzik a rendszerből
A közigallas.hu adatai alapján – méretéből is adódóan – Budapesten a legnagyobb a tanárhiány, a fővárosban 454 tanári szakos állást hirdetnek jelenleg. Nem sokkal jobb a helyzet Pest...
(Forrás: Népszava)
--
2021.07.21.
Porogi András: a digitális oktatás nem tud hatékonyabb lenni, mint a jelenl
Nagyon nehéz objektív adatok alapján nyilatkozni, mert például ha az érettségi eredményeket megnézzük, nem rosszabbak, mint a korábbiak, bizonyos tantárgyakból még jobbak is. Valószínű...
(Forrás: Infostart)
--
2021.07.21.
Covid-örökség: hogyan tovább, felsőoktatás?
Mindenki máshogy könyvelte el tapasztalatait, a hallgatók Facebook csoportokban és memeoldalakon adtak hangot véleményüknek. A felsőoktatási intézmények belső üléseken vitatták meg a sz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.07.21.
Még egy szám, ami befolyásolja a ponthatárokat: minden, amit a kapacitásról tudni kell
ha a felvehető kapacitásnál többen jelentkeznek egy képzésre, akkor a jelentkezők között rangsorolni kell. Ez pedig azt jelenti, hogy a jogszabályi minimumpontnál - alap- és osztatlan eset...
(Forrás: Eduline)
--
2021.07.21.
Okafogyott kérdésekkel rakta tele a kormány a “gyermekvédelmi” népszavazást
Anépszavazás inkább a jelenleg is zajló nemzeti konzultáció hangulatára hasonlít: értelme nem sok van, politikai haszna – a kormány várakozásai szerint legalábbis – annál több. Az,...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep