Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. február 10. hétfő, 11:24

45. Esélyegyenlőségi napló

Pedagógus továbbképzések

Jönnek a lehetőségek, ajánlatok az iskolákhoz. Államilag akkreditáltak természetesen. Új cégektől, új szellemiséggel. Épp ami most trendi. Eddig voltak együttneveléshez, integráláshoz, kompetencia-fejlesztéshez kapcsolódók, most inkább mások. Szaktárgyi fejlesztéshez kapcsolódót most alig találni. Sokkal inkább egy furcsa szemléletváltásra törekvőt.

Érdekes beleolvasni egyikbe-másikba. Van, amelyik elütésektől, helyesírási hibáktól hemzseg. Úgy látszik, az akkreditáció során ez nem volt szempont. Mert most nem ez a lényeg.

Tanulhatnak a pedagógusok az ősmagyar értékek jegyében az egész Kárpát-medencei magyarság vallástörténeti és jogi, népi orvoslási, vagy harcművészeti hagyományairól. A 120 órás képzés nem olcsó, de indokolja az, hogy a legjobb szakértőktől tanulhatnak a jelentkező pedagógusok. Az ő nevük biztosíték arra a szervezők szerint, hogy a leghatékonyabban menjen majd át a gyakorlatba, a gyerekekbe az ismeret. A Szentkorona országa nevében.

A másik képzés részben ehhez a témához kapcsolódik, csak a családi életre nevelésbe szőve az ideológiát. A szervezetet, aki fémjelzi, eddig nem ismertem, de ez nem jelent semmit, hiszen a pedagógia szakterülete óriási, nem ismerhet az ember minden jeles szakértőt. És ismertnek, elismertnek kell lennie, ha már átment az akkreditáció szűrőjén. A képzés kínálatában először megakad a szemem a „szabályos szexuális életen”. Merthogy erre kell majd megtanítani többek között a gyerekeket. Hosszasan gondolkodom, mi lehet ez? Ki dönthet arról, mi a szabályos ezen a téren és mi nem. Aztán tisztul a kép, kezdem érteni, de újra és újra olvasom, mert nem hiszek a szememnek. A képzés célja ugyanis a népesedési tendencia szemléletváltása, a NÉPESEDÉSI ELKORCSOSULÁS megakadályozása jegyében. A kiemelést most én tettem, a fogalom, amit használ a szövegben a többivel egyforma méretű betűvel szedett. De nekem ordít belőle így is.

Vajon mit takar ez? Próbálok valami 21.századi értelmezést találni, de nem megy. Ez ma egy akkreditált képzés? Senkinek, egyetlen szakértőnek sem szúrt szemet ez a kifejezés?! Ma ehhez adja nevét az állam? Hogy semmi kétségem ne legyen a gondolkodás irányáról, az ajánlás többször kitér a hátrányos helyzetűekre is. Próbálom elhessegetni a továbbgondolást, de nem sikerül.

És ott van még a „békére nevelés” is a sorban, amitől már végképp zavarossá válik minden. Már nem emlékszem pontosan, de mintha ez a szó is vitatott lett volna az utcanevek között mint az átkosból átörökített rosszízű, kitörölni való fogalom.

Az ajánlott irodalmak pedig a végén még megerősítik a vonalat: A Turul népe, Küzdelem a megmaradásért, Keresem a páromat (zsebkönyv), Boldogságreceptek és hasonló könyveket lehet megrendelni azonnal, intézményeknek is.

Most próbálom úgy nézni ezt az egészet, mint aki kívül van rajta. De félek, ez is kötelezővé válhat. Mint annyi minden más a közoktatás átszervezése során. És akkor nekem is erre kell majd forrást teremtenem, mert erre kötelezik majd a pedagógusokat, ha meg akarják tartani az állásukat.

Ezen töprengek, miközben a pedagógusokra gondolok. Rá is, akik ott áll, tehetetlenül a szegregált iskolában, szemben a gyerekekkel. Kezében pálca, épp az asztalt üti vele, mikor bekopogunk. Ha nem látja senki, gyakran a gyerekekre is ráver. Mert nincs más eszköze, amivel hatni tudna. Amivel felvehetné a harcot. Nincs más módszere, tudása. Belefáradt. Amit valamikor megtanult, használhatatlan. Fokozatosan vált eszköztelenné a problémával szemben. Már előre retteg a minősítéstől, ami majd lehet, kimondja, hogy nem alkalmas. Pedig úgy érzi, ő mindent megtett. Próbálta úgy, ahogy megtanították. Álmában is tudja: célkitűzés – motiválás – ismeretátadás – gyakorlás – ellenőrzés – értékelés.

De „ezek” nem értik. Nem figyelnek öt percig sem. Nem tanulnak. Semmit sem tudnak. És nem is érdekli őket semmi.

Amit az utolsó években kifejlesztett magában, az a túlélés. Hogy ne ordítsa rekedtre magát. Ne kezdjen el bőgni. Hogy tudja könnyedén venni. Már csak az érdekli, mikor mehet haza. Váltson pályát? Mire? Mihez kezdjen majd’ 50 évesen?

Neki kellene valami segítség. Neki, és a hozzá hasonlóknak. Akik nap, mint nap a HHH-s gyerekekkel küzdenek. Nekik nem a turulmadár, vagy a katolikus szabályok szerinti szexuális élet ad kapaszkodót. Nekik agressziókezelés, társasjáték-pedagógia, szociális kompetenciafejlesztés kellene. Tantárgyi módszertan. De ezek most nem trendik és nem nemzetiek.

De ő sem szól. És más sem. Beletörődünk, elfogadunk mindent.

És félek, ebben az őrületben a pedagógusok is könnyen magukévá teszik a népesség elkorcsosulásának központilag akkreditált elméletét. És akkor végképp visszafordíthatatlan lesz minden.

L. Ritók Nóra

7 üzenet

  1. Németh István szerint:

    "A képzés kínálatában először megakad a szemem a „szabályos szexuális életen”."
    Nem hiszem el, amíg nem látom ezt a képzési kínálatot. Kérlek mutasd meg, vagy tedd ide a linket!

  2. L. Ritók Nóra szerint:

    Szia, linket nem tudok, de kimásolok ide egy-két bekezdést.Van még több is, csak most ennyire futja az időmből:
    „Elősegítjük a szakszerű szexuális és családi életre, békére nevelés megvalósítását”
    „a párválasztáshoz, szexuális, családi szerepviselkedéshez, a népesedési elkorcsosulás, és devianciák, családbomlás leállításához és megelőzéséhez szükséges családpedagógia elengedhetetlen tudását és módszereit….”

  3. Juli szerint:

    Kedves István! Itt az említett akkreditált tanfolyam linkje:
    http://pedakkred.oh.gov.hu/PedAkkred/Catalogue/CatalogueDetails.aspx?Id=1532

  4. Juli szerint:

    Itt a Nóri által idézett második idézet forrása: http://www.cylex-tudakozo.hu/ceg-hirek/a-családi-nevelésért-alapítvány_87851.html#news Annak utána kell nézni, hogy akkreditált tanfolyam kapcsolódik-e hozzá. Maga az inkriminált kiadvány 2002-ből származik.

  5. smartee szerint:

    Kedves Pedagógus Társaság!!Kívülállóként–no mégsem annyira,hisz én is voltam diák,meg szülőként az oktatásban résztvevő– .Miért hagyják????? Miért csinálják??? Miért hallgatnak?? Miért állnak be a sorba?? Miért teszik tönkre a gyerekeinket????? Miért nem mondják azt,Hogy ELÉG, Ezt nem tesszük!!!Országosan,a legkisebb iskolától kezdve. Nem lehet minden pedagógust kirúgni!!!!

  6. Laura szerint:

    Kedves Nóra!
    Tetszik a cikk, de szinte biztos vagyok abban, hogy éppen azok nem ismernek a saját ingükre, akiknek fel kellene öltözködniük már… Megérne egy misét, hogy miért nem valósul meg ugyanazon törvény az egyik intézménynél, és miért működik 300 m-rel távolabb (pedig a "gyerekanyag"-ban nagy különbség). Sőt, iskolán belül is nagyok az eltérések! A pedagógusok közül sokan jogosan tehetik fel a kérdést: mi ez már megint, miért nyomul a tőke olyan helyre, ahol – mint nálunk – fegyelmi bizottságra sincs szükség? Hogyan segít a trágár beszéd, az agresszió, a molesztálás megelőzésében a turulmadár? Másutt viszont éppen a szülők, gyerekek jogos követelése lehet, hogy az erkölcsi nevelést (és a vizsgáztatást!) a tanárokon, pontosabban egy részükön illene kezdeni. Gondolom sokunk számára elfogadhatatlan, hogy egyes helyeken az osztályfőnöki óra pénzbehajtásról szól, a szalagavató meghitt, családias jellegét elsöpörte az üzlet. Borravalós szakma lett a tanári pálya is, nagy-nagy tisztelet azoknak a robotoló tanároknak (a jelentős többségnek), akik kifejezetten visszautasítják, hogy többezer forintos ajándékokkal kenyerezzék le őket. Az osztálykirándulást nevezhetnénk nyugodtan "Ismerd meg Hazádat" helyett, "Ismerd meg az extrém parkokat" mozgalomnak. Az ellenőrizhetetlenül szétfolyó, közös kasszából finanszírozott sítáborokról, erdei iskolákról, tengerpari hancúrozásokról nem is beszélve… A kormányokon átnyúló oktatáspolitikának nevezett katyvasz hívta életre azokat a vadhajtásokat, amelyek rohamosan kitöltik azt a légüres tért, amelyeket a pedagógusoknak kellene uralni. Megdöbbenve hallgattam tegnap a könyvtárban egy halk beszélgetést. Híresen jó pedagógus mondta el, hogy nem tölti föl a portfólióját, mert nyílt szegregációnak tartja. Biztos abban, hogy ezúttal is a kontraszelekció érvényesül, a politikai hovatartozást jelzi majd, és nem a szakmai tudást. Ő ebbe a körbe nem kíván "beilleszkedni". A hozzáértést inkább titkolni kell, így kevesebb lesz a gyanakvás, a kicsinyes féltékenység. Így igaz, agressziókezelés, társasjáték-pedagógia, szociális kompetenciafejlesztés, tantárgyi módszertan kell – és nem üzleti alapon. Változás azonban csak akkor lesz, ha a pedagógusok nem bőgnek tehetetlenül, hanem fölállnak 58 évesen is és azt mondják: én ehhez nem adom a nevem! Az ostoba intézkedések önmaguktól nem kerülnek a történelem szemétdombjára. Tessék elképzelni, mit érez az a kis/nagydiák, aki azt látja, hogy a tanárának nincs eszköze és megadóan felteszi a kezét. Egy kisgyereknek még annyi eszköze sincs, de őt, szüleit megbüntetik, ha iskolakerüléssel menekül a megoldhatatlan problémái elől.

  7. Juli szerint:

    Nóri írása ezúttal nem maradt következmények nélkül, íme a cikk a hvg.hu-n: Holokauszttagadó alapítvány is képezheti a tanárokat

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.07.09.
Tanárokéval vetekedő fizetést és cafetériát ígérnek Baranya megyében a leendő iskolaőröknek
Iskolaőröket toborzó hirdetést szúrt ki a Magyar Hang a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság Facebook-oldalán, amely alapján 220 ezer forintos bruttó havi munkabérrel és bruttó 200 ezer...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep