Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. november 18. vasárnap, 10:06

35. esélyegyenlőségi napló

Együttműködések a közoktatásban

Régen azt hittem, egy jó iskola eleget tehet az integrációért. Ma már tudom, nem elég. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek integrációja csak összehangolt, stratégiaszerű ráhatással lehet eredményes.

Persze azt is tudom, minden intézménynek kötelező az együttműködés. Mindenkinek komoly partneri listája van, akikkel együttműködik. Kötelezően előírt a kapcsolat a gyermekvédelmi felelősök és a családsegítők, gyermekjóléti szolgálatok között is. A jelzőrendszer széles, kidolgozott a jelzésekre reagálás rendszere.

De nagyon sokszor tapasztalom, hogy ez csak formális. Ha létre is jön, maximum csak egyeztetésről van szó, információ megosztásról, arról, hogy mit kellene tenni, ami nem hatósági, hanem mondjuk pedagógiai eszköz, arról nem sok szó esik. A hatósági eszközök meg pontosan kidolgozottak, nincs sok mellébeszélés, olajozottan működik a rendszer. A hatékonysága persze megkérdőjelezhető, még sincs megoldáskeresés. Minden a protokoll szerint működik hát, vagyis rendben van.

Mi másképp próbáljuk. Erősíteni egymást. Mert, mi, akik a gyereket a szociokulturális környezetével együtt értelmezzük, és egy komplex problémakeresésben és beavatkozásban hiszünk, nagy hangsúlyt fektetünk erre. De nehéz ez. Azt hiszem, intézményen belül és kívül is nehezen megy az együttműködés.

Sem a pozitív megerősítés, sem a negatívumok esetében nincs egyeztetés.

Érthetetlen, hogy miért.

Miért nem erősít rá pl. az általános iskola a művészeti iskolában elért teljesítményre? Nemrég nyert az egyik fiúcska, nemzetközi pályázaton, rangos díjat. Boldogok voltunk, ez mindannyiunk öröme, nemcsak az Igazgyönggyé, hanem az általános iskoláé, sőt a településé, meg persze a családé is. Vitték hát fel az általános iskolába az oklevelet, fénymásolva is, hogy kikerülhessen a faliújságra, rajta a díjazott neve mellett japán írásjelekkel a szöveg. „ Minek tennénk ki? Úgy sem tudja senki elolvasni…” – törte le az örömöt könyörtelenül a tanár. Nem dicsérte, nem erősítette benne a büszkeséget, hogy hasson majd soká, kihasson a többi órára is, a matematikára, magyarra, mindenre, segítve a munkát. Nem érdekes neki. Nem az ő eredménye. A gyerek meg nem lényeges. Nagyon nem.

A másik helyen a délutáni foglalkozásra pedagógiai asszisztensünk megy a gyerekekért, hogy átkísérje a másik épületbe, a művészetis órára. Két gyerek nem jöhet. Büntetésben vannak, mert rendetlenek voltak, nem jöhetnek órára, mondja a pedagógus. Az asszisztensünk érdeklődik, mi volt a gond, mit követtek el. Mert a mi programunkban a szülőkkel való kapcsolattartás folyamatos, és kiemelt, segíteni szeretnénk, ehhez azonban információra lenne szükségünk. A napközis pedagógus azonban nem partner. „Semmi közöd hozzá!” – mondja, majd bevágja az ajtót.

Amióta dolgozunk a gyerekkel, tálcán kínáljuk magunkat az intézményeknek, segítségként, a gyerekek érdekében. Mert mi lassan, de egyre biztosabban tudjuk a HHH gyerekek szüleit bevonni az együttgondolkodásba, hogy az iskolai hatásokat otthonról erősítsék meg, hogy ne egymás ellen dolgozzunk, hanem együtt, a gyerekért. De az intézmények csak nagyon ritkán élnek vele. Ha megbeszéljük, persze, mindenki egyetért, mégis, a gyakorlatban semmi sem változik.

Próbáljuk pedig azt is, hogy a szülők ne támadják a pedagógusokat. Hogy elismerjék őket szakembernek. Hogy tekintélyt szerezzünk nekik. De nem megy. Nehéz a falnak szorított, leszarházizott gyerek szüleivel elhitetni otthon, hogy a pedagógust tisztelni kell. Nehéz együttműködésről beszélni, amikor a gyerek elmeséli otthon, hogy kiabált a pedagógus a másik szakemberrel. Nehéz elhitetni, hogy egy nemzetközi díj mégis nagy teljesítmény, csak azt a másik pedagógus nem nézi semminek.

Nem tudom, a központi rendszerben vannak nagyobb hibák, vagy az egyénekben. Attól tartok, mindkettő válságban van.

L. Ritók Nóra

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.24.
Ez eldőlt, megszólalt a Belügyminisztérium iskola-ügyben: erre készülhetnek a magyar szülők télen
Egyre többet lehet hallani arról, hogy az iskoláknak nincs pénzük felújításra és eszközök beszerzésére, így a szülőkkel akarják megoldani ezeket a feladatokat. Az iskolák karbantartá...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2022.09.24.
300 diák tüntetett a budapesti Szerb Antal Gimnázium előtt a tanáraikért és az oktatásért
Újabb iskolában álltak ki a diákok a tanáraikért és az oktatás fejlesztéséért: a budapesti Szerb Antal Gimnázium tanulói a közleményük szerint péntek reggel mintegy háromszázan alkottak...
(Forrás: Mérce)
--
2022.09.24.
A minisztérium szerint az új Nat úgy jó, ahogy van, és pluszban még \"hazafias, gyermekközpontú és 21. századi\" is
Ha a tananyag valóban sok és elsajátítására a kormány bevallása szerint is több időt kell hagyni, akkor miért nem inkább a tananyag mennyiségét csökkenti a Kormány, megkönnyítve ezzel...
(Forrás: Eduline)
--
2022.09.24.
Pedagógusok Szakszervezete: El fognak szabadulni az indulatok, amikor megérkeznek az első energiaszámlák
Hétfő óta tart a pedagógusok országos gördülő sztrájkja, amelyhez egyre többen csatlakoznak a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint, ám egyelőre nincsenek annyian, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
18 fok sincs egy fóti gimnáziumban, már most meleg teát osztanak
Tizenhat-tizennyolc fok van jelenleg a Fóti Népművészeti Szakgimnáziumban – erről tájékoztatta a szülőket az intézmény vezetője. A szerkesztőségünkhöz is eljutott levelének létezé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
Sem utódja, sem boldog őse. Ady Endre versének kibontása dramatikus módszerekkel. Végh Ágnes írása
A drámatanári képzés vizsgatanítására is azért választottam ezt a művet, mert a lét egyetemes kérdéseit feszegeti, amelyekkel előbb-utóbb mindenki szembesül az élete során. Az alábbiakban...
(Forrás: tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep