Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. június 13. hétfő, 11:43

22. esélyegyenlőségi napló

Etikai kérdések

Már nem tudok nem úgy nézni egy iskolát, hogy ne figyelném az esélyegyenlőséget teljesülését is. Mert ezt a törvény szerint biztosítani kell.

Persze nem vonatkoztatható ez az iskola minden tevékenységére. Így aztán ezen a területen elég változatos a kép. Főleg ilyenkor, májusban-júniusban.

Itt vannak pl. az anyák napi ünnepségek. Anomáliák vannak itt is. Minden iskolában fontos ez, készülnek rá a gyerekek. Ám van, ahol nem tűnik fel a pedagógusoknak az iskolai tradíciók ellentmondásossága. Mert ezt mindig is így bonyolították le. Csak az összeg változik. Az elv nem.

Szóval, 500 Ft a befizetendő összeg, virágra. És vinni kell még kólát, sütit. Aki nem tudja, nem mehet. Annak az ünnepség előtt haza kell mennie.

Persze nem bírom, amikor a gyerekek elmondják. Kézen fogom a kicsit, aki kimarad, és viszem a tanítóhoz. Mondom, hogy az alapítványunk befizeti, hogy ő is mehessen. Reménykedek, hogy a pedagógus elgondolkodik majd. De nem. Elveszi a pénzt. Másnap az anyuka értesít: reggel nagy veszekedés volt a suliban, közölték vele, már túl késő, már nem tudnak virágot venni, továbbra sem mehetnek, a pénzt pedig bent tartják, kell másra is, osztálypénznek. Hisz ezzel is elmaradásuk volt. Nekem pedig üzenik, hogy ha ennyi pénzem van, támogassam az iskolát. És majd az igazgató hív telefonon, mert ennek következménye lesz. A durva beavatkozásomnak.

Várom, hátha tényleg hívnak. Szinte már szeretném. Hogy elmondhassam nekik, hogy, s mint van az egyenlő bánásmód törvénye, meg rákérdezni az integrációs normatívára, amit kapnak, stb. De még nem hívtak.

Aztán itt vannak a kirándulások. Nem, ebben sem változik semmi. Két részre szakadnak az osztályok: akik meg tudják fizetni, és akik nem. Aki nem, az otthon marad. A többi megy, két napra is.

Mert ehhez is ragaszkodni kell, hisz kirándulni jó, ez is hagyomány az iskolákban. Ja, hogy közben lett egy olyan réteg, aki nem tudja megfizetni? Magára vessen. Minden érintett pedagógusnak megvan a saját lelkiismeretét megnyugtató, előítéletes véleménye, ők tudják, hogyan kellene beosztani a szülőknek azt a 28 500 Ft-ot, és a családit, hogy erre is teljen.

És nincs gondolkodás, töprengés, hogy másképp kellene, esetleg átváltás gyalogtúrára a környéken, amire mindenki jöhetne, nincs pályázati lehetőség keresése, vagy költségvetési átcsoportosítás, hogy a felzárkóztatásra kapott pénzből erre is teljen. Hagyják ezt is, sőt. Sokan még fel is lélegeznek, ha „azok” otthon maradnak.

Aztán az egyik iskolában, ahol a halmozottan hátrányos helyzetűek aránya különösen magas, az egyik gyerek vacak kis hegyezőt mutat. Kínai, műanyag, csili-vili, mesefigurás. Megnézem, osztozom az örömében, mert látom, határtalanul boldog. Kérdezem, honnan vette. –Tanító néni árulja. – hangzik a válasz. Azt hittem, rosszul hallok. De nem. A pedagógus árulja, 200 Ft-ért darabját, ezt is, és más hasonló vackokat is, a tanítványainak. Akik addig könyörögnek otthon, amíg meg nem kapják a 200 Ft-ot, és megvehetik tőle a valahonnan beszerzett olcsó csecsebecséket.

Persze, tudom, a pedagógusnak is kevés van. Kevés a pénz, szinte mindenki keres még mellé mást. Mert megélni nekik is meg kell valamiből.

Engem a dolog etikai része zavar. Ahogy csúszunk lejjebb, egyre lejjebb. Ahogy nem vesszük észre a nyomort, a gyerek kirekesztődését, sőt van, aki még ki is használja őket. És tesszük ezt magabiztosan, abban a hitben, hogy nekünk van igazunk. Muszáj így használnom, általánosítva. Mert nálunk talán nem megengedett a „nem mindenki ilyen”, hisz „sok remek pedagógus is van”. Igen, tudom.

De vannak dolgok, amiben egységesnek kellene lennünk.

A gyerek feltétlen szeretetében és megbecsülésében.

L. Ritók Nóra

16 üzenet

  1. S. Maria szerint:

    🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.29.
Üres kézzel távoztak a tanárok a második sztrájkbizottsági egyeztetésről Botos Tamás OKTATÁS június 28., kedd 20:17 5
Az érdekvédelmi képviselet vitatja, hogy ez bérfejlesztés, szerintük ágazati-szakmai pótlék, amit be kellene építeni a tanárok bérébe. Szabó hozzátette: várják a kormány ezenfelüli...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.06.27.
A MAGYAR ISKOLARENDSZERBEN KUTYAVILÁG VÁR A KÜLFÖLDRŐL HAZATÉRŐ GYEREKEKRE
„A magyar oktatási rendszer merevsége nagyon erős gátja tud lenni a migrációs motivációnak. Egy magyar szülő tízszer meggondolja, hogy kitegye a gyerekét annak, hogy elmenjenek, aztán k...
(Forrás: Qubit)
--
2022.06.27.
Csendben több mint a duplájára emelik az egyik diákhitel kamatát
Július 1-től 1,99%-ról 4,99%-ra emelkedik a szabad felhasználású Diákhitel 1 kamata, derül ki annak hivatalos honlapjáról, erre olvasónk hívta fel a figyelmünket. A felsőoktatási önkö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.27.
Egyre több a felekezeti iskola, van már olyan tankerület, ahol több diák jár egyházi általánosba, mint államiba
Az egyházi oktatás-nevelés térnyerése nem a felekezeti oktatás iránti növekvő igények, és nem is szakmai szempontok alapján alakult ki: az a 2010 óta tartó “oktatáspolitika“ része,...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep