Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
?>
2012. július 2. hétfő, 17:31

32. esélyegyenlőségi napló

Beiratkozás

A hivatali ügymenet pontosan szabályozott. A középiskolai beiratkozás napját jó előre eldöntik. Június 27, 28, 29. Ekkor kell menni. Ezzel nem is lenne baj.

A szomorú az, hogy úgy változott a gazdasági helyzet, hogy a szervezőknek gondolkodnia kellene azok fejével is, akik a létminimum alatt élnek. Pláne egy olyan iskolának, ahová főleg hátrányos helyzetűeket vesznek fel.

Jó pár éve volt, mikor eldöntöttük, a művészeti iskola térítési díját nálunk nem kell előre befizetni félévre szeptemberben. Mert tudtuk, hogy a szeptember, az iskolai beiratkozások miatt minden tartalékot felemészt, úgy éreztük, nem lenne etikus a szülőkkel szemben még nekünk is kérni. Persze egyszerűbb lenne, tudom, sok művészeti iskola így tesz, előre fizettet, az a tuti, aki meg nem tud fizetni, az ne jöjjön.

De nekünk nem megy. Mert olyan térségben dolgozunk, ahol sok családnak nagyon be kell osztania a pénzt, hogy elég legyen hónap végéig. Azoknak is, akik nem igazoltan hátrányos helyzetűek. Mert sokan épp csak azért nem azok, mert az egyik szülő még dolgozik, és éppen fölötte vannak a határnak. A falvakban kevés olyan családot találni, ahol az utolsó héten sem kell gondolkodni a pénz beosztásán.

De sajnos, ez csak nálunk szempont. A szakiskolák pl. évek óta ragaszkodnak ezekhez az időpontokhoz, a befizetnivalókkal együtt, hisz beiratkozáskor kell megvenni a sálat, vagy nyakkendőt az iskola címerével, a pólót, a diákigazolványt, és egyéb kiadásokra is számolni kell még egy ezrest….27.én. A ballagás után. Hónap végén, a „szociális” és a „családi” előtt. Amikor már nincs egy fillér sem.

Ami amúgy sem elég a hónap végéig. A ballagás pedig végképp mindent felemésztett. Hisz ott volt a tablókép, a tabló, a kistablók, a blúz, a virág, az osztályfőnöknek szánt ajándék, a családi ünnep, az ajándékok, a megvendégelés, minden.

Próbálom megérteni, hogy miért vált ez nagy ünneppé közöttük, nagyobbá, mint amit a családi büdzsé elbír, de mutatni akarja mindegyikük, hogy nekik is telik, telik mobiltelefonra a ballagó fiúnak, rántott húsra és pörköltre is a meghívott rokonságnak, kólára, meg sörre, a tehetősebbeknek nyakláncra, kell, muszáj, érthetetlenül fontos lesz. Nem az eredmény miatt, hisz sokan buknak is, csak, mert elérte a gyerek, ballag már. Hatalmassá nőtt a jelentősége, nehezen lebeszélhetők a fél íves fotóról, mindegy, mibe kerül…egyszer ballag a gyerek.

Látva az egész készülődést, tudtam, hogy baj lesz. Már a ballagás utáni héten elindultak a kérések, hogy segítsünk, mert nincs kenyérre való sem. És akkor jön a beiratkozás. Amit persze előre tudtak, a papírokat már rég kipostázták, de ki törődött vele hónap elején? Most viszont….

Mi legyen? Menjenek be, és mondják, hogy nincs pénz arra, amit ki kell fizetni? Nem, nem akarnak így kezdeni. Nem akarják előre megjegyeztetni magukat. Inkább be sem mennek. Majd lesz valahogy. És már itt lemorzsolódik az, aki távolabbi helyre iratkozott be. Mert már most nincs útiköltségre, befizetésre való. És arra sem, hogy telefonon szóljanak. Különben is, mit mondjanak? És kinek?

Talán, csak annyi kellene, hogy akkorra tegyék az időpontot, amikor a családi pótlékot megkapják. Vagy a szociális járadékot. Akkor emelt fejjel beiratkoznának, és a „nincs” maradna otthon, ahogy a hónap közepétől már megszokták, a négy fal között.

De nem. A hivatali protokollba ezek a szempontok nem épülnek be.
Pedig nem sok dolog kell hozzá…..Az egyik kis középiskola itt már megteszi, hogy csak papíron iratkoztat be, és a pénzt csak „családikor” kell bevinni.

Sokan mondják nekem, hogy ezek a szempontok nem férnek be a hivatali rendbe. Mert ezek túl emberiek, nem lehet egyéni elbírálásokkal terhelni a rendszert, és így nem tartható a rend.

Lehet. A rend bizonyára borul, ha nem a kereteket, hanem a benne rendezendő embereket figyeljük. De ebben a mindenki számára nehezedő világban talán lehetnénk kicsit emberibbek. Mert lassan mindenki a saját bőrén érzi, hogy a protokoll nehezen tartható.

L. Ritók Nóra

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
--
2023.07.15.
A státusztörvény miatt elhagyja a tanári pályát Jocó bácsi, az ország kedvelt pedagógusa
Elhagyja a tanári pályát Balatoni József, vagy ahogy mindenki ismeri, Jocó bácsi. A közel százezer követővel bíró pedagógus úgy fogalmazott, „a lelkem egy darabja most kicsit belehal ebbe...
(Forrás: Index)
--
2023.07.09.
Kiválóan fejlesztő általános iskolák. Asztalos György írása
Egy intézmény akkor kerül fel a kiválóan teljesítők listájára, ha az elmúlt öt kompetenciamérésen legalább egyszer a „sárga pont” felette van a „kék vonalnak”. Vagyis a gyerekek...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.07.09.
Pedagógusoknak, rendőröknek ad havi 150 ezres albérlet-támogatást Terézváros
Három éven át havi bruttó 150 ezer forintos albérlet-támogatást nyújt 18 olyan munkavállalónak Terézváros, akik az állami szférában dolgoznak nehéz körülmények között, ezzel is pr...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep