Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. február 20. hétfő, 22:35

29. esélyegyenlőségi napló

Bizalom

A lány két éve jár hozzánk. Nehéz körülmények között élnek, szülei mindenféle zűrös ügylettel foglalkoznak, apja már többször elhagyta őket, most sem tudni, hol van, a falubeliek sokatmondóan hümmögnek, ha kérdezem. Az anyja sem túlzottan kiszámítható, és főleg nem megbízható. Nem együttműködő, de követelőző, támadó. Olyan „hiba csak az ön készülékében van”- típus.

Nem mondom, hogy nem ügyes a lány, örömét is leli a rajzban, de nem különösebben kiemelkedő. A tanulmányi eredménye négyes körüli, ami nyilván jó a körülményeihez képest.

Azt érzékeltem mindig, hogy az önbizalom erősítésre nem kell gyúrni nála, nem úgy, mint a többi falubelinél, akik a soron élnek, és már rég nem hiszik el magukról, hogy bármire képesek.

Nemrég elém áll az óra végén: majd csinálunk olyan portrérajzot? Olyan iskolába jelentkeztem, ahol azt kell rajzolni a felvételin….És hová jelentkeztél? –kérdezek vissza. – A Kisképzőbe – hangzik a válasz. Elképedek: hogy jutott eszedbe? És miért nem szóltál? Ennyi idő alatt nem lehet felkészülni a felvételire, oda nagyon nehéz bejutni – mondom. Vállrándítás a válasz. – És mit írtatok a második helyre?- faggatom tovább. – Az AKG-t –mondja. Erre már leülök. – És ki fogja azt kifizetni? – Majd apu, azt mondta, ad majd bele, ha hazajön…

Telefonon hívom az általános iskola igazgatóját. Kérdezem, hol vannak ebben a döntésben ők, az iskola, az osztályfőnök….. Tud a dologról, mondja, de tehetetlenek. A szülő nem kér véleményt, nem hallgat meg tanácsot. Jobb, ha aláírja, és nem cirkuszol vele. És ha tudnám, hány ilyen van! Irreális ön- és gyermekértékelés, ismeret nélküli választás, csak úgy, hallomás alapján. A kritikát nem tűrik, a tanácsot nem fogadják el. Kidobott pénz az utazás, a szállás, nyilvánvaló, hogy sem a képességek, sem az anyagi helyzet nem megfelelő ahhoz, hogy abba az iskolába kerüljenek. És mégis, indulnak, mennek, a saját fejük után. Aztán keresnek hibást, mert ők nyilván nem azok, a gyerekben örök tüske marad, a meg nem értettség érzése, a szülő jobb esetben sértődötten hazamegy, rosszabban cirkuszol a felvételin, később folytatja otthon, az iskolában, ahol nyilván rosszul tanították meg a gyerekét.

Nem tudom, mennyire általános ez. Most utánakérdeztem pár helyen, és úgy tűnik, nem egyedi a baj.


Irmai Blanka rajza

Hol csúszott el, és mikor? Hogy lett partner helyett az iskola, az osztályfőnök, a szaktanár valami furcsa, nyűgös valaki, akivel nem is érdemes beszélni, aki bizonyára csak rosszat akar, és nem ért ahhoz, amit csinál…amihez ők jobban értenek…Hol veszett el így a bizalom?

Eszembe jut most a fiú is, aki el akart indulni a „Csillag születik”- ben, vagy a „Megasztár” –ban, már nem is emlékszem… az énekhangja bántóan hamis, de nem zavarta, pózolt, belül magát tökéletesnek hallotta, látta. A szülő is telefonált, hogy segítsek. Hogy ott lehessen a gyermeke. Alig tudtam lebeszélni őket arról, hogy ne egy legyen azokból, akiken utána a tv-t nézve röhög az ország, és a YouTube-on majd a világ is…

Mi sokat foglakoztunk mindig is azzal, hogy a gyerekek szociális kompetenciái fejlődjenek. Hogy reális legyen az önértékelésük, tudják elfogadni mások véleményét, tudják elfogadni a másik segítségét, és persze legyen saját akaratuk, véleményük, önbizalmuk. A művészetoktatásban ezek természetesen előhívhatók.

Örültem, mikor ez a kompetenciafejlesztéssel máshol is szóba került. Olyan terület volt, ami eddig nem került előtérbe, legfeljebb csak a fent leírtakból érezhettük, baj van, nagy baj a gyerekekkel.

De nyilván nem csak ebben az oldalban van a hiba. A probléma komplex itt is, több felelősséggel, minthogy egy gondolatmenettel átfogható legyen.

Sokat gondolkodom mostanában, egyáltalán helyre hozhatók lesznek e valaha ezek a dolgok, amelyek elromlottak. Hogy a tananyag, vagy a módszertan hangsúlyozása vezethet majd eredményre. Hogy teljes e az a kép, ami alapján a döntések megszületnek?

Átfog a minden társadalmi réteget a maga problémáival, lehetőségeivel?

Nos, azt látom, hogy nem. A következmények azonban mindent áthatnak majd.

L.Ritók Nóra

Egy üzenet

  1. csilla szerint:

    Amikor a szembesülés megtörténik a legrosszabb eredményekkel, akkor már az okok keresése, nagyobb idő távlatából inkább lesz érzelmi, mint objektív. El fogjuk felejteni a környezet valamennyi dimenzióit: politikai, szociális, tanügyi, jövedelmi, stb, stb. Sőt minden szereplő fel tudja majd sorolni a saját dimenzióit. A győztes ok-megvilágosító pedig az lesz, aki a legnagyobb társadalmi kompromisszum eredményeként a legmegfelelőbben tud kommunikálni. a LEGfőbb bűnösöknek mindig azokat tartom, akik a legrosszabb helyzetből is kikommunikálják a legjobbat, mert morálisan oda csatolnak vissza pozitív megerősítéseket, ahonnan pont az objektív negatív hatás, okként jelentkező egyik dimenzióját kellene megerősíteni.
    De lehet, hogy túl moralizálom.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep